Svaret är JA

 

 

Det är många som både ringt och mejlat mig idag och frågat om jag tyckte Stefan Lövens regeringsförklaring var bra.

Svaret är ja. Det var till och med väldigt bra

Har blir bara bättre och bättre på att tala och idag lyckades han få med alla departements intressen, prioriteringar och satsningar i ett sammanhängande tal om hur vi och världen hör ihop.

 

Jag är mycket imponerad över satsningarna på 10 miljarder till välfärden, att sysselsättningen är högst i Europa och att vi fortsätter pressa ner arbetslöshet och satsa på skolan mm. Han framhöll också vikten av att fokusera vidare med jämställdheten mellan män och kvinnor.

 

Han talade om att samhällsbygget omfattar alla.

 

”Under mandatperiodens två första år har flera av riksdagens partier ingått 15 viktiga överenskommelser, senast om energipolitiken, nya klimatmål – och hela det ekonomiska ramverket. Ett stort tack till alla er som konstruktivt medverkat i dessa överenskommelser. Vårt samarbete gör Sverige starkare. Sverige är i världen och världen är i Sverige.

 

Nu moderniseras Sverige med nya kliv mot hållbarhet och tillväxt, med klimatomställning, en jämlik kunskapsskola och fler jobb. Nu stärks vårt internationella engagemang på alla nivåer.

Nu genomförs investeringar i det som gör vårt land både starkt och tryggt. Den svenska modellen ska inte avvecklas. Den ska utvecklas.

Så tas ansvar för framtiden, för den omvärld vi är så beroende av och för ett Sverige där vi håller ihop”. Dessutom talade om vikten av att vi håller ihop. ”Öppenhet mot världen präglar Sverige och varje invånares vardag. För en liten nation med höga ambitioner för jobb, klimat och skola är det ett avgörande vägval. Ledarskap i vår tid ställer krav på bred och aktiv samverkan – lokalt, nationellt och internationellt”.

 

För er som inte läst rekommenderar jag

http://www.regeringen.se/tal/2016/09/regeringsforklaringen-den-15-september-2015/

 

Dessutom har jag noterat att det finns ett intresse i att jag har tagit bild på en Pokémon inne i plenisalen. Det stämmer att jag har klarat av att göra två saker samtidigt.

Det finns de som blir provocerade av det och de personerna ber jag om ursäkt.

  

Så länge väljarna har förtroende för mig har jag kvar mitt uppdrag och det pågår dygnet runt.

Vi läser handlingar, förhandlar, möter väljare, deltar i utskottssammanträden, voterar, gör studiebesök, arbetsplatsbesök osv hela tiden.

Att jag dessutom är fascinerad av att Pokémon kan få ut unga från sina tonårsrum och gamla att förenas med de unga i gemensamma promenader och aktiviteter. Den aktiviteten intresserade mig och gjorde att jag tog steget till att bli en Pokemonspelare.

Om det är bra eller dåligt får framtiden och väljarna avgöra.

 

Men avslutningsvis vill jag betona än en gång att Stefan Löven var otroligt bra idag.

Lyssna på honom du också 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0