Studiestartsstöd ska leda till jobb

 

Jobben är grunden för den svenska modellen, och en förutsättning för att människor ska kunna leva de liv som de vill. Den socialdemokratiskt ledda regeringen har tagit krafttag för att knäcka arbetslösheten, vilket har gett gott resultat och arbetslösheten sjunker. Fler människor får en anledning att gå upp på morgonen och möjlighet att bidra till att Sveriges ekonomi kan växa och välfärden stärkas.

Men 350 000 personer i Sverige är arbetslösa. Samtidigt som det finns 100 000 lediga jobb. Hur har vi kunnat låta det bli så? Många arbetslösa har inte den kompetens de behöver för att kunna ta de lediga jobben. Den stora vattendelaren på arbetsmarknaden i dag är en slutförd gymnasieutbildning. Under lång tid har alltför många hoppat av gymnasiet i förtid, och för ännu lite längre sedan var det många som inte ens påbörjade en gymnasieutbildning. För dem är det tufft att konkurrera på arbetsmarknaden i dag.

Med en gymnasieexamen ökar inte bara möjligheten att få jobb, utan också förutsättningarna för att fylla på kompetens och studera senare i livet förbättras.

Tillgången på utbildning, på olika nivåer och i olika skeden i livet är en knäckfråga när vi attackerar arbetslösheten. Därför har regeringen påbörjat ett stort kunskapslyft och tillför 70 000 nya utbildningsplatser på yrkesvux, yrkeshögskola, högskola, universitet och folkhögskola. Regeringen har även infört en rätt till komvux, alltså att alla som vill och behöver gå komvux ska få göra det.

Nu inför också studiestartsstödet riktar sig till personer över 25 år med kort tidigare utbildning och innebär att studiemedlet höjs till tre gånger dagens nivå för den här gruppen med start i höst. Det är smart politik – för det sänker trösklarna till studier och gör det mer lönsamt att studera och göra sig anställningsbar.


Kommentarer
Postat av: Keivan

Hej
Jag är en man som ny anlände jag leter efter jobb nestan ett år
Jag har flera gånger lämnade direkt eller skickat mitt CV till olika arbeta plats
Men jag är tyvärr fick inte jobb istället började skolan i lidköping på Campus och mämta lån från CSN .
Jag behöver jobb jag gillar inte lån
Jag skulle säga var är den 100000 jobb jag vilja få bara femtio procent jobb och femtio procent studera
Jag har erfarenhet i 20 år som målare och tapetsera och också jah har brygg från mitt hemland och jagar översättare betygen
Med vänlig hälsning
Kei van Moloudi

2017-06-14 @ 00:21:37
URL: http://kevinbligg.blogspot.se/?m=1

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0