Grattis jämställdhetsmyndigheten

Så roligt att på distans från Island följa Åsa Regners presskonferens när hon presenterade att Lena Ag utsetts till generaldirektör för den nya Jämställdhetsmyndigheten.

Jag blir glad inte bara för att jag känner Lena sedan länge utan också för att jag sett hennes arbetskapacitet inte minst på Kvinna till Kvinna där hon jobbat länge.

Det känns angelägnare än någonsin med de nya jämställdhetsmyndigheten nu när det äntligen blivit accepterat att tala om de sexuella trakasserier som kvinnor utsatts för i urminnes tider.
Jämställdhetsminister Åsa Regnér sa också mycket riktigt att det understryker hur viktigt det är att arbetet för jämställdhet fortsätter med tydlighet och med fokus på att nå hållbara resultat.

Jämställdhetsmyndigheten, som startar sin verksamhet 1 januari 2018 i Göteborg, ska bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken, och att det ska genomsyra samhället.

 

De flesta av er vet nog redan om att Lena Ag har arbetet på Kvinna till Kvinna som också blivit känd i välden. Jag har haft förmånen att jobba med Lena vid många olika tillfällen inte minst sett henne i aktion på FNs kvinnokonvent in New York. Förra året var jag representant för UN Women nk Sverige, Lena för kvinna till kvinna och vi jobbade tillsammans för att flytta fram jömställdhetspossitionerna.
Jag kan bara säga att det kommer att bli alldeles utmärkt med Lena Ag som generaldirektör.
Hurra!

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0