Nytt år och nya möjligheter

 

Nu är jullovet slut för de flesta barnen. Skolorna startar igen till en ny spännande termin för barn, elever, lärare, föräldrar och alla andra. Hoppas att lovet varit till belåtenhet med lagom blandning av god mat, avkoppling, spel, skidåkning eller annan vintersport och TV-tittande. 
Jag har till exempel tagit mig tid till att se TV-serien Vår tid är nu, det var fängslande att se maktstriden och följa Sverige i förändring från krigsslutet 1945 till 1955. Extra intressant tyckte jag att det var att följa de anställdas arbetsvillkor. Att avskeda, sätta godtyckliga löner och det ojämställda arbetslivet  var slående. 
Lovet kanske också har gett möjlighet till att läsa julklappsböcker eller böcker från biblioteket. Att läsa för de mindre barnen är viktigt, kul och mysigt. Det grundlägger en bra vana som de lite större barnen fortsätter med och ger dem möjligheten att dyka ner i trolldom, historia eller science fiktion.
Böcker kan vi alla, unga som gamla fascineras av. 
Jag har bl.a plöjt igenom: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg, Min hemlighet av Petter Stordalen, Omgiven av idioter av Thomas Erikson och Fingertoppskänsla av Henrik Fexelius. Jag kan rekommendera allihop.
Nu är vi åter i full fart med nya tag och nya möjligheter för 2018. Det blir ett mycket intressant år, inte minst för att det är val i september. Då avgörs vilka vägval vi ska ta för framtiden.
 
Nu kör vi!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0