På plats i kyligt Almedalen

(null)


Årets politikervecka i Visby har startat och jag är givetvis på plats. Det är lite småkyligt men aktiviteterna värmer. Det är stimulerande att det händer så mycket intressanta seminarier om allt mellan himmel och jord. Samhällsintresserad allmänhet, folkvalda, tjänstemän och privata näringslivet kan ta del av 1000-tals seminarier om det mesta. Givetvis står partiernas respektive dag och partiledartal i Almedal i centrum. 

Tyvärr är det numera allt för många kommersialistiskta mellanhänder som trissat upp priserna på boenden, restaurangbesök och resor. 

Men seminarierna och talen är gratis och är tillgängliga för alla. Jag gillar denna saliga blandning av människor, åsikter och sammankomster. Det är så kul att stöta ihop med tidigare bekanta, vänner och kollegor. Det är spännande att knyta nya kontakter. 

Min vecka blir som vanligt späckad av aktiviteter som bl.a. handlar om jämställdhet, trafiksäkerhet och ekonomi beroende på att jag dels är ordförande i UN Women nationell kommitté Sverige, ordförande för NTF och Riksdagsledamot i finansutskottet.

Några godbitar jag kan nämna är seminarie om hur offentlig upphandling kan användas till mer miljövänliga tjänster och varor liksom att schysta villkor ska vara krav för att seriösa företag ska klara sig gentemot de oseriösa företag som inte tänker på de anställda. Andra viktig frågor jag ska debattera om vad som händer efter Metoo, hur IT-tjänster ska fungera i glesbygden och betygsinflationen på friskolor.

Dessutom ska naturligtvis alla se fotbollen i morgon tisdag. Det blir nog storbildskärmar i varenda hörn i Visby och jag är säker på att varje mål kommer att höras över nästan hela Gotland.  


Idag börjar jag dock med den allvarliga situationen om våld mot kvinnor. Det är ett mycket stort samhällsproblem att var tredje kvinna i världen utsätts för våld, trakasserier, hot och övergrepp. Så kan vi inte ha det. Alla måste vara med och stoppa dessa helt oacceptabla beteenden. Männen har ett mycket stort ansvar för att ta snacket, förändra attityder och backa upp både de utsatta men också de som vågar stå upp mot vidrigheterna. Detta panelsamtal genomförs i landshövdingens trädgård i eftermiddag. Hoppas vi ses där. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0