Valdagen i Armenien


(null)

Vi valobservatörer har till uppgift att övervaka val, inte ha synpunkter på vilka som ställer upp eller vad de driver för frågor.

Men det är väldigt hektisk på valdagen. Vi ska vara vid första vallokalen minst en halvtimme innan de öppnar för att se när de förseglar valurnan. Sedan gör vi stickprovskontroller på 12-15 vallokaler under dagen. Efter stängning följer vi räkningen och följer med till valdistriktet där valsedlar och protokoll ska överlämnas fram på småtimmarna. Det innebär vaken nästan ett helt dygn. Men det är spännande, intressant och viktig. Idag, eller igår blir det nu, dvs söndagen den 20 juni har jag följt valet i ett valdistrikt i Armenien.

Just nu pågår sammanställning och jag går inte in på det här. Klockan är fyra på morgonen är jag trött men måste varva ner innan jag kan somna. Därför kan jag kanske ändå kosta på mig att berätta det fina landet.  Böljande landskap, sol och värme hjälper till att hålla energin hela dygnet för att inte tala om den underbart goda maten, den är helt fantastiskt och fräsch. Jag har redan noterat recept och skaffat mig salladsfavoriter. Nu hoppas jag även på att valresultatet visar på vad män och kvinnor vill här i Armenien. 

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0