Elin Kristensson

(null)

Nu är det två år sedan jag gjorde den första intervjun till boken Lyft varandra en guide till halva makten. Det blev ett oerhört intressant och givande samtal med Elin Kristensson, en framgångsrik kvinna inom sjöfartsbranschen, en bransch med en typisk manlig miljö. 


Elin är VD på Northern Offshore Services AB, ett rederi som erbjuder fartyg till Offshore Wind-branschen, dessutom Northern Energy & Supply AB som levererar energiförsörjning till sjöfartsbranschen.


Inom shipping och sjöfart finns tyvärr mycket av de gamla patriarkala strukturerna kvar. Kvinnor som går till sjöss kan bli utsatta för sexuella trakasserier, och affärerna görs gärna upp sent på natten efter en mycket god middag.

Elin vet hur hon ska nå framgång och ger gärna tips och stöd för att andra också ska nå sina mål. Hon vill flytta affärsuppgörelserna från middagsbordet sent på kvällen till konferensrummet på dagtid. Hon är mycket optimistisk om att det går att förändra och ser redan nu positiva trender när det gäller jämställdhet inom sjöfartsbranschen.



– Mina föräldrar var både stödjande och positiva till vad jag, mina två bröder och min lillasyster ville göra. Men trots stöd från föräldrarna var upplevelsen från samhället att flickor helst inte skulle göra karriär utanför familjen, berättar Elin.

Då talades det ofta i samhället om att söner skulle kunna leda företag, men det är mycket bättre nu. Men även Elin hade drömmar som inte stämde med samhällets förväntningar.

– Jag ville bära kostym, arbeta där pengarna fanns och flytta till New York.

Hon läste till affärsingenjör med inriktning på maskinteknik och tung industri. Det blev inte New York, det blev Donsö, men det är minst lika bra enligt Elin Kristensson.

– Ö som ö, säger hon med ett leende.


Hon blev säljare och triggade sig själv att bli bäst, hon jobbade sig fram genom att vara påläst och genuint intresserad.

Elin fick erbjudande om att gå in i fartygsbranschen, där hon jobbade hårt och byggde upp förtroenden. Numera styr hon två företag och har insett att det går att lägga upp arbetet systematiskt, effektivt och strategiskt.

– Visst har det varit en och annan man som försökt sätta åt mig och sätta mig på plats. Jag förstod snabbt att kvinnor måste vara extra pålästa. 


 Elin vet vad hon talar om och kan sitt yrke. I takt med detta har hon blivit starkare och vågar mer.

– Att bära kostym är inte längre viktigt. I stället är det viktigt att kunna vara kvinna. 

– Med all respekt för dem som hellre tar på sig "manliga kostymer/roller" men det är inte min grej längre. Jag vill vara mig själv, hitta min ledarstil och bottna i det.


Nu vill Elin Kristensson vara med och ge tillbaka, dela sina värderingar och samverka med andra för att fler ska nå framgång. Hon framhåller vikten av att kvinnor tar makt över sina egna liv, för att inte bli ekonomiskt beroende av någon annan individ. 

(null)


Elin talar engagerat om det som UN Women kallar ekonomisk egenmakt, och som beskrivs på följande sätt:

"När en kvinnas ekonomiska egenmakt stärks, gynnas hela samhället. Att investera i kvinnors ekonomiska egenmakt innebär att bereda väg för jämställdhet, fattigdomsbekämpning och en inkluderande ekonomisk tillväxt. Förbättrade försörjningsmöjligheter för kvinnor är det mest effektiva sättet att minska hunger och fattigdom. Ändå drabbas kvinnor oproportionerligt av fattigdom, diskriminering och exploatering. På grund av könsdiskriminering återfinns kvinnor ofta i osäkra låglönejobb och utgör en mycket liten minoritet inom ledande positioner. Könsdiskriminering begränsar även kvinnors möjligheter till ekonomiska tillgångar som mark och lån. Dessutom utför kvinnor fortfarande mest av det oavlönade hemarbetet vilket hindrar dem på arbetsmarknaden."

– Tyvärr är normerna i samhället fortfarande inte anpassade till det moderna samhället. Det är fortfarande norm att det är männen som ska göra karriär och att kvinnorna ska hinna med familjen samtidigt som de gör karriär. Här finns många utmaningar både när det gäller arbetstidens förläggning, förskolan och fritidshemmens öppettider, och möjlighet till distansarbete. Några exempel från intervjun med Elin Kristensson i boken Lyft varandra en guide till halva makten, men hon har mer att säga, mycket mer…... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0