Hélène Barnekow

(null)

Hélène Barnekow, vd på Microsoft Sverige, som just besökt Skövde, har stegvis insett att det behövs aktiva åtgärder för att det ska hända något på jämställdhetsfronten. Hon har mer än 25 års erfarenhet från bank, FN, IT och telekom och har sett de manliga strukturerna och menar att Inga kvinnor blev befordrade och det var ingen slump. Det till motsats av männen som kan bli befordrade för att det anses självklart.  


 Visst har jämställdheten alltid varit viktig för Hélène Barnekow, men den har förändrats till att bli en demokratifråga. Så beskriver hon det när jag får möjlighet att intervjua henne.

– Jag är övertygad om att företag med större mångfald är mer framgångsrika, 

Tidigt i sin karriär skulle hon velat ha ett större nätverk.

– Det är också därför jag försöker ge så mycket som möjligt av min tid till unga kvinnor och öppna så många dörrar som jag nu kan, säger Helene Barnekow i  boken Lyft varandra en guide till halva makten.  


– Det största problemet är strukturerna som jag ser det. Jag har alltid jobbat i mansdominerade branscher och de första tio åren var jag ofta enda kvinnan i rummet. Det är jag inte längre men utvecklingen på de mest inflytelserika positionerna har gått alldeles för långsamt och mycket av det har med strukturen att göra.

– Män sitter vid makten och när man rekryterar gör man det mot den målbild man har av hur en framgångsrik person ser ut, eftersom de bara känner män som motsvarar den målbilden så rekryteras män.

– Därför börjar det med medvetenhet. Medvetenhet om att man måste se och uppmärksamma varje dag att det är ett personligt ledaransvar att driva igenom en sådan strukturell förändring. Om en koncernchef sätter det som en prioritering, gör det till en del av lärandet och själv lever efter det, alltså bygger en jämställd koncernledning, då kan det här gå ganska snabbt. Men det handlar om att ha den övertygelsen och att "walk the talk" från toppen.


Helen Barnekows tre råd:

1. Hitta den passion som gör att du kan göra ett riktigt bra jobb – det börjar ju faktiskt alltid där vare sig man är man eller kvinna.

2. Var klarsynt vad gäller ledarskapet och kulturen som du behöver för att kunna verka och förändra.

– Det hänt mig en gång att jag hade en chef som helt öppet ogillade kvinnor och blockade mig – när man ser det ska man bara söka sig bort. Ett sådant beteende kommer inte bara att hindra dig från att komma framåt på det stället, det kommer även att undergräva ditt självförtroende.

3. Bygg och bidra till nätverk med mångfald och inkludering.

– Det kommer att berika dig själv, samtidigt som du bidrar till samhället med en av våra viktigaste frågor – OCH du kommer att bidra till ditt företag. Alla företag kommer så småningom att inse att det är en av deras viktigaste källor till innovation och tillväxt. Då blir det viktigt att ha ledare och medarbetare som har nätverk utanför den vanliga ankdammen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0