70 män i Svenskt Näringslivsledning ledning

 

 

Jag hade tänkt klaga lite på LO i mitt blogginlägg eftersom jag är förvånad över att valberedningen inte har presenterat bättre än en man som ordförande, en man som vice ordförande, en kvinna som andre vice ordförande och en man som avtalssekreterare.

Dvs 3-1 i ledningen.

 

Men så googlade jag in på Svensk Näringslivs hemsida för att ha något att förhålla mig till.

Det var inte utan att jag baxnade när jag såg den jätte långa listan på män, män, män och åter män i styrelsen

Av de 5 i ledningen dvs 1 ordförande, 3 vice och en VD, finns det en kvinna.

Svenskt Näringsliv har 64 ordinarie ledamöter i sin jättestora styrelse varav 46 är män.

 

Med andra ord väldigt gubbigt, kanske till och med mossigt.

 

Många brukar hävda att kvinnor åtminstone väljs som ersättare i styrelser och beslutande församlingar men inte ens det gäller hos Svenskt Näringsliv.

Det finns bara en enda kvinna bland de 22 ersättarna i styrelsen, enligt hemsidan.

 

Denna högts ovetenskapliga undersökning visar med all tydlighet att Näringslivet är gubbigt, mycket gubbigt.

Det förtar inte min besvikelse över att LO inte klarar av att ha en jämställdledning med allt vad det innebär i kunskap, kompetens och kvalité

 

Men att Svensk Näringsliv så fullkomligt missat att Sverige strävar efter jämställdhet är under all kritik. Skärpning!

AB DN 2 SVD
Göran


Kommentarer
Postat av: Tony

Det är kanske inte LO man ska gnälla på utan förbunden som nominerar. När inte ens de kvinnodominerade förbunden orkar nominera en kvinna blir det tufft för valberedningen.

2012-05-23 @ 06:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0