Vi ses på första maj

Det finns många som tycker att vi ska vara tysta på första maj eller som tycker att första maj spelat ut sin roll. De har fel. Vi ska demonstrera mot orättvisor, så som arbetslöshet, fattigdom eller fördomar mot sexuelläggning, krig och förtryck. Det finns mycket vi ska demonstrera emot. Men vi kan också fira att vi höjer biståndet (det höjs från förra året trots att vissa folkpartister påstår motsatsen), vi kan fira att taket på föräldraförsäkringen höjs och att barnbidraget höjs. Trots det finns det mycket kvar att göra för ett rättvisst samhälle. Arbetslöshet, lång väntetid för asylsökande, miljöförstöringar och krig. Därför möts vi på första maj för att fira gemenskap och demonstrera mot orättvisorna, hoppas du hänger på

Monica


Ingen bodre behöva lida

Lisa frågar mig om vi ska sätta dit de apatiska barnen. Svaret är nej, vi vill inte sätta dit någon.

 

Tvärtom vi vill ge en bättre bedömning och en utvidgad skyddsgrund. De exempel vi ser nu på hur barn far illa, det är fruktansvärt några av de barn och vuxna har jag träffat,. Så vill vi definitivt inte ha det. Tyvärr har det uppfattats i debatten som om vi socialdemokrater röstat för att dessa barn ska utvisas. Det har vi inte, det vi har beslutat är att varje barn ska prövas individuellt och det står jag för. Det andra förlaget var en allmän amnesti men att det ändå skulle vara en individuell prövning. De ville ha en speciell grupp oberoende experter som ska avgöra vilka barn som drabbats och att denna grupp skulle avgöra om barn fick stanna eller ej. Med detta förslag ville man ge myndighetsuppgifter till en grupp som ska avgöra om humanitära skäl skall tillämpas eller ej. Det kan vi aldrig acceptera! Vi sade nej till en sådan grupp vi sade inte nej inte till möjligheten för att få uppehållstillstånd.  Jag känner verkligen för alla 10 000 barn som finns i asylprocessen: hiv-positiva, traumatiska eller barn med svåra upplevelser i ryggsäcken som mår dåligt och behöver hjälp. Varje barns situation är så speciell att de därför måste få sina egna skäl prövade individuellt. Demokratiska beslut bygger på att människor har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Det får inte vara uppmärksamhet i media eller engagemang för vissa grupper som avgör vilka som får uppehållstillstånd.

 

Monica

 

www.monica.nu


Det är roligt nästan jämt

Amela frågande mig om grova påhopp i politiken. Jo visst är det så ibland, man får räkna med det till viss del i politiken. Något som man däremot inte ska acceptera är att bli kallad lögnare bara för att man har en annan politisk åsikt eller driver frågor på ett annat sätt än sina politiska motståndare. Det har hänt mig nyligen att folkpartister kallar mig lögnare. Det är trist och på en allt för låg nivå. Jag hoppas inte att de vill ha en enda åsikt i landet eller om de är ute efter den enda vägens politik….


Dessutom ska ingen acceptera att förtroendevalda blir förföljda eller hotade.
Kommittén om hot och våld mot förtroendevalda, redovisade nyligen en enkätundersökning om hot och våld mot förtroendevalda. Rapporten visar bland annat att en hög andel av landets riksdagsledamöter blivit utsatta för trakasserier, hot eller våld. 62 procent uppger att de utsatts för trakasserier, 53 procent för hot och fem procent för regelrätt våld. Fler kvinnliga än manliga ledamöter uppger att de varit utsatta.

 

 

Över 60 procent uppger att de blivit utsatta på fritiden. Det är oerhört alarmerande, nio av tio riksdagsledamöter har övervägt att sluta på grund av trakasserier, hot och våld gör den rådande situationen till ett hot mot vår demokrati. Det gäller att hitta åtgärder som motverkar och förebygger hot och våld är viktig. Det är viktigt att var och en som deltar i det politiska samtalet funderar över sin roll. Ingen oavsett vilket parti den kommer ifrån ska anklaga andra förtroendevalda att vara lögnare eller fascister i det här landet tycker jag

 

Monica

www.monica.nu


tack till dam och herrhandbollen

Grattis till bra spel och all spänning ni handbollspelare bjöd på i Globen under lördagseftermiddagen.  Skövde tjejerna var riktigt, riktigt bra, bättre än Skuru långa perioder. De gjorde sju raka mål och då gick det undan. Riktigt tuffa tag, att det sedan blev 23-24 var i mina ögon tråkigt. Men ni bjöd på dramatik och att gå till final är en mycket stor bedrift. Sävehof vann över Skövde killarna med 27–26 i en helt otroligt spännande match. Stort tack och lycka till i framtiden.
Monica

Monica.nu


Första inlägget

Välkommen till min nya blogg!

Hej

Idag har jag delat ut flygblad vid slussen. Det var kallt och tidigt men viktigt att få berätta om socialdemokratisk politik. Att vi måste ta krafttag mot arbetslösheten, att vi jobbar för välfärd för alla inte bara för några, att trygghet ger tillväxt. När jag sedan gick till Riksdagen för att tina och värma upp händerna innan voteringen kändes det både kul och bra. Kul därför att många ville prata politik, bra därför att solen var på väg att väcka våren.

Visst kan det vara lite motigt ibland när det är turbulent och påhoppen blir grova. Men i huvudsak är det fantastiskt stimulerande och roligt att vara socialdemokrat. Tidigare i veckan var jag dels på Kinnarpskontorsmöbler och dels på Marbodal i Tidaholm. När jag träffade träindustriarbetarna där kom det upp frågor om Sveriges ekonomi, om den låga räntan som gynnar både låntagare och företag. Om 3:12 regeln som ska reformeras, om hur vi satsningen på fler vuxna i skolan används i kommunerna. m.m.

På Marbodal ställde jag frågan om vem de tyckte skulle vara socialdemokraternas partiledare.

Svaret blev Göran Persson. De ville dessutom att alla vi andra slutar tjata om partiledarfrågan och koncentrerar oss på politik i stället. En uppmaning som jag tog fasta på. Nu ska jag på hearing här i Riksdagshuset om alternativa energikällor.

Vi hörs

Monica


RSS 2.0