i Mödrarnas spår för framtida segrar



skidor

Jag har åkt Tjejvasan på 2 timmar och 50 minuter. Det var en fantastisk upplevelse.
8000 deltagare, soligt väder, härligt före och god stämmning.
Det var nog något av det roligaste jag gjort. Det har varit en hel del träning i vinter inför detta mål men det var det värt. Tur att Billingen, där jag bor har haft så fina spår och att det varit gott om snö hela vintern.
Nu fortsätter vasaloppsveckan men öppet spår och "stora" vasan på söndag. Lycka till alla skidåkare, hoppas ni får lika kul som jag.

Monica.nu

ATT ta ansvar – Är det samma sak som att avgå?


Jag vet att många anhöriga och drabbade av Tsunamikatastrofen känner en djup sorg, frustration och med rätta en stor ilska. Jag har full respekt för det. En sak är dock helt säker. Misstagen kan inte rättas till i efterhand. Det begicks många misstag under de turbulenta dagarna efter katastrofen i Sydostasien. Det finns inget försvar för det. Att det också visar sig att vi har en oerhört hierarkisk organisation inom bland annat UD blir jag både förvånad och besviken. Det måste vara gamla hieratiska, patriarkala strukturer med stuprörs organisationer som levt kvar sen urminnes tider. Detta borde någon ta ansvar över. För mig är inte att ta ansvar det samma som att avgå. Att utse syndabockar kan möjligen kännas som en lättnad för stunden. Men det hjälper inte om inte organisationen görs om. Därför ska de som kommer att utpekas som syndabockar också vara med och ta ansvar för att en bättre organisation fungerar i framtiden.
543 svenskar omkom och 1500 skadades då flodvågen svepte in över Thailand. Hur gör vi nästa gång en naturkatastrof inträffar om en vecka, om två år, om 10 år?  Göran Persson har tagit på sig ansvaret för misslyckandena. Det har även Laila Freivalls gjort i veckans KU-förhör. Men det måste till förändringar och katastrofberedskapen måste bli betydligt, betydligt bättre.
Se till så att gamla hieratiska, patriarkala strukturer med stuprörs organisationer försvinner
Monica.nu


Örebro i två dagar- fantastisk stämning.


Det var länge sedan jag kände en sådan stor samsyn mellan facket och socialdemokraterna. Det som ibland kallas rosornas krig var nu en stor kärleksförklaring från båda håll om vikten av det facklig politiska samarbetet. Vem ställer upp för de som har det svårt om marknadskrafterna ska sköta allt? Hur blir det med utslagningen på jobbet i ett allt tuffare klimat om inte det finns fackföreningsrörelse och politik med socialdemokratiska förtecken? Vad händer med förändrings benägna och framtidsbejakande Sverige om inte tryggheten på jobbet finns? Frågorna är många och farhågorna lika så om vi skulle får en borgerlig regering. Därför var det fanatiskt att få vara med i två intensiva dagar med seminarier, politiska debatter och gemenskap i Örebro. Både Vanja Lundby Wedin och Göran Persson var lysande i sina tal till alla de som slutit upp. Nu börjar valrörelsen det ska bli väldigt väldigt kul

 

Monica.nu


En stormig vecka

.

Måste erkänna att jag tycker att den Svenska valrörelsen blir lite futtig i jämförelse med det som händer just nu i vår omvärld. Med våld, förtyck, hat, provokation.

Varför ska Jyllands Posten amvända sin yttrandefrihet till att provocera fram våld ?
Allt i syfte att få fler anhängare av sin egen rasistiska hållning. Lika korkat är det att bränna flaggor och storma ambassader och att hetsa till det. Att ta avstånd från Jyllands Postens agerande är för mig självklart även om de har sin fulla rätt att använda sin yttrande rätt. Men till vilken nytta? Samtidigt tar jag givetvis avstånd från de människor bland muslimer som går till motattack med våld och hot. Det gynnar bara främlingsfientliga församlingar och partier så som Invandrarfientliga Dansk Folkeparti. Vi behöver försoning och förståelse inte provokation och våld. Respekt, tillit och tålamod är vad som behövs i denna förvirrade tid.
 

Monica.nu


Kört testbil på sjö i Arjeplog

Det är imponerande hur Arvidsjaur och Arjeplog lyckats vända mörker, kyla och vinter till en tillväxtmotor. Här sjuder av liv och engagemang. Kul att se att företagsamheten ökat även här i Norr. Idag har jag fått köra testbil på en is. Det var jätte kul att se hur sladdfria bromsar fungerar. Bra också att bilföretag och komponentföretag valt att förlägga sin tesverksamhet här i Sverige. Trots att Arvidsjaur försvarsanläggning läggs ner finns här både optimism, framåtanda och internationella utblickar. Även Infrastrukturminister Ulrica Messing har besökt verksamheten och blivit mkt imponerad

 

Monica.nu


34 grader kallt i Arvidsjaur

När trafikutskottet anlände Arvidsjaur på söndagskvällen, möttes vi av mycket trevliga Norrbottningar.
De berättade att det var 34 grader kallt, men det hade vi redan märkt. I morgon ska vi besöka testbils verksamheten här och i Arjeplog. Det är bra att kyla kan vara en affärsidé och at t många Europeiska bilföretag testar sina bilar här för att se om de klara av kylan. Vi ska ut på isar och få se olika verksamheter som vuxit fram här i Norr tack vare kreativitet och kyla. Det ska bli spännande men jag har inget emot varmare klimat….

Monica.nu

PS Ulrica Messing är inte med här, men henne träffar vi på onsdag i Riksdagshuset


kör försiktigt men vinn!!- full fart i värmlandsskogarna

Igår kväll deltog jag på invigningen av Svenka Rallyt på torget i Karlstad. Det var god stämmning och härlig publik när förarna en och en fick åka in på torget i sina sportbilar för att presentera sig. Mycket imponerande. När infrastrukturminister Ulrika Messing invigde tävlingen och fyrverkerier lyste upp himlen i kapp med stjärnorna, då rycktes vi all med i det fantastiska arrangemanget. Lycla till alla förare. Just nu är jag på flygfältet i Hagfors där service mellan sträckorna pågår. Det är otroligt att se hur snabbt alla servicearebetare kan i stort sett plocka i sär en bil och sedan plocka ihop den igen på några få minuter.
Det är 10  grader kallt och perfekt vinterväglag för bilarna. Idag deltar vi också i NTFs arragemang mot droger och bilkörning. Ett viktigt arbete. Lycka till med "don´t drink and drive´arbetet.

Monica.nu


Bill Gates och jag...


bill gates
Kan inte låta bli att berätta att jag träffat Bill Gates. Nu befinner jag mig i Lissabon på en mycket stor IT-konferens. Det ar mycket intressant att dela erfarenheter från andra länder och ta del av hur andra gör for att nå fler medborgare den digitala vägen. Med på konferensen ar förståss Bill Gates. Igår fick jag möjlighet att prata med honom. Rätt kul tyckte jag. Nu ska jag vidare på nästa seminarie som handlar om e-guverment



Monica.nu

RSS 2.0