Sverige ska ta täten i klimatfrågan -även efter Bali


 USA fortsätter att köra två spår som i värsta fall bara leder till frivilliga åtagande. Det var bra med Bali är målet om klimatavtalet skall vara klart 2009 och att USA tar på sig liknande åtaganden.

Utvecklingsländerna har fått igenom förslag om som tekniköverföring, pengar till anpassningsprogram och pilotprojekt för att förhindra fortsatt skogsskövling. Men att inte ta med flyget inom utsläppsrätterna är ett misslyckande
Vaga dokument med många svåra avvägande och beslut som skjuts på framtiden. Men en gemensam global klimatpolitik endast sätter miniminivån. Vi kan köra på med

1.       Skärpta klimatmål.  Sverige borde ta täten i klimatfrågan med att utsläppen av växthusgaser minskas med 35-40 procent till 2020.


2.       Ett brett investerings- och forskningsprogram.  Socialdemokraterna satsade 2 miljarder kronor mer än regeringen till forskning 2008-2011 i budgeten för 2008. Av dessa riktas 100 miljoner kronor per år till företagsnära forskning till småföretag, tjänstesektorn och miljöteknikbranschen.


3.       Lätt att handla rätt. Staten, tillsammans med livsmedels-, energibranschen, transport- och bostadssektorn ska ta fram en ny enhetlig klimatmärkning


4.       Efterkonvertering av bilar. Stöd till efterkonvertering av bilar, så att fler får möjlighet att köra miljövänligt


5.       Skrota gamla bilar. Ökade resurser anslås till bilskrotningsfonden


6.       Mer riskkapital till miljöteknikbranschen. Socialdemokraterna föreslår att 6:e AP-fonden särskilt ska fokusera på miljöteknikbranschen.


7.       Biologisk mångfald. Ökade resurser för att nå miljömålet om levande skogar  


8.       Lokala klimatinvesteringar (KLIMP). För att underlätta kommunernas klimatarbete avsätts resurser till lokalt miljöarbete




svd om Bali

Maud om Etanol

DN

DN om Bali

sorkfeber


Kommentarer
Postat av: Magnus Andersson

Hej igen!

Jag kommenterade förresten etanolen då du skrev: "Stöd till efterkonvertering av bilar, så att fler får möjlighet att köra miljövänligt".

Att konvertering till etanol innebär ett miljövänligt bränsle stämmer inte.

2007-12-17 @ 14:47:21
URL: http://magnusorerar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0