det flera vägar att öka på jobbtillväxten

Vi socialdemokrater vill bedriva en aktiv jobbpolitik som bidrar till att utveckla näringslivet och som ger människor många möjligheter till egen försörjning genom arbete, vill vi utveckla Sverige. Här några exempel:

Satsa på turism och besöknäring: Det generar lika stora inkomster som exportindustrin och besöksnäringen bidrar starkt till utveckling av glesbygd så att människor kan bo och arbeta där. Värmland är ett av de landskap som har goda förutsättningar att här lyckas utomordentligt väl. Vi föreslår satsningar på marknadsföring utomlands och ekonomiskt stöd till stora internationella evenemang i Sverige.


Satsa på utbildning: Arbetsgivare behöver snabbt få tag på utbildad personal och människor måste enkelt kunna ta lediga jobb. Till att börja med vill vi skapa 20 000 platser inom yrkesutbildningen riktad mot bristyrken. Vuxenutbildningen ska förstärkas för dem som vill och behöver en ny chans. Vi ska ta fram ett program för lärande i arbetslivet.

Schysta villkor i arbetslivet stärker Sveriges konkurrenskraft. Vi stödjer helhjärtat smarbetet samarbete mellan några arbetsgivarorganisationer och fack för att synliggöra och lyfta fram företag och arbetsplatser som erbjuder goda löner och villkor. Ett ekonomiskt stöd för att enklare kunna kvalitetsmärka serösa näringsidkare borde också ligga i regeringens intresse.


Vi vill återinföra avdragsrätten för a-kassan så att fler har råd med en försäkring. Det innebär att den som blir arbetslös inte behöver oroa sig för sin ekonomi utan kan lägga all sin kraft på att skaffa sig ett nytt jobb eller påbörja en utbildning som leder till arbete. En sådan politik är bra för Sverige, för företagen och för den enskilde som kan börja om på nytt.


Kommentarer
Postat av: Jurgen Hochmuth

Tänkte just det. Inte kan det väl existera en socialdemokratisk blogg där man kan kommentera fritt. Det fungerar liksom inte, och det av samma anledning som att man inte kan ha yttrande- och tryckfrihet i diktaturer. Dåliga idéer klarar inte av kritisk granskning.



Och jag visste detta innan jag skrev min första kommentar på din blogg, så jag såg till att kopiera det jag skrev för att du inte skulle få nöjet att radera det jag miklat ihop. Här är det igen:



Jahaja, en sån politik ökar jobben. Verkligen? Enligt vilka ekonomiska teorier då? Jag har läst en hel del nationalekonomi, och allt det där du föreslog skulle ha resulterat i mindre jobb enligt mina böcker.



Man skulle kunna tro att folk rent intuitivt förstod detta också. Att bestraffa de som jobbar och gynna de som inte jobbar leder till att man får färre som jobbar och fler som inte jobbar.



Fast som politiker får man visst hitta på sina egna sanningar, eller hur? Sossarna har haft samma recept för att minska arbetslösheten sedan 30-talet, under vilken ni varit vid makten mestadels av tiden. Så snart borde väl arbetslösheten vara kirrad, va?



Jag är egenföretagare och min högsta önskan är att ni politiker helt enkelt lät oss vara. Du vet, om jag slapp skatt så skulle jag ha råd att anställa fler och utöka min verksamhet. Vore inte det ett billigare och säkrare sätt att minska arbetslösheten. Dessutom vore det mycket enklare för alla.



Fast jag är naturligtvis medveten om hur kul ni tycker det är att sätta sprätt på mina och alla andra skattebetalares pengar.

2008-08-18 @ 21:35:13
URL: http://www.hochmuths-blog.blogspot.com
Postat av: Mikael

Jurgen Hochmuth:

Du kommer aldrig att bli lämnad ifred av (s). "Aktiv jobbpolitik" innebär nämligen att politikerna skall lägga sig i all verksamhet, högt och lågt, beskatta mer och ålägga företag att göra jämnställdhets-, miljö- och diskrimineringsplaner. Vänta bara, dom har nog inte stoppat där.



Synd bara att politikerna är - ja, just - politiker och aldrig har varit företagare. Då hade det nog varit ett annat ljud i skällan.

2008-08-22 @ 03:49:07
URL: http://www.gryningsrad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0