Kan en kvinna bli statsminister?


Först skrattar jag åt Reinfeldts lögner om att han saknar Persson. Han saknar inte honom för en bråkdelssekund, var min reaktion. Men sedan påminde min Facebooks kompis Sofia Erlandsson mig om att Reinfeldt förmodligen är rädd för Mona Sahlin eftersom han längtar tillbaks till tiden med Persson.
Det finns nog många politiska motståndare som är rädda för vår partiordförande eftersom hon är den med längst erfarenhet och bredd av alla. Det är väl därför de jobbat så hårt för att få igång denna Mosa-Mona kampanj som nu pågår. Den kampanjen skrev PM Nilsson om redan förra sommaren att den skulle komma.
Många starka högerkrafter har jobbat hårt för detta och sedan får de möjlighet att sitta i TV sofforna och bekräfta det som sker.

Visst ska Mona bli statminister trots att det är tufft just nu och trots att kvinnor granskas hårdare av såväl män som kvinnor. Vår politik står för rättvisa och fler jobb. Deras politik står för större skillnader (det ska ju löna sig och arbeta som ni hört av dem tusen ggr), de står också handfallna nu när jobbkrisen är över oss. Det skulle vi aldrig ha gjort. Dessutom ska vi inte bara ge Mona goda råd om vad hon ska göra. Valsegern ligger i varje socialdemokrats eget ansvar. Ingen kan göra allt, alla kan göra något. Vad kan du själv göra?


Kommentarer
Postat av: Tommy Olsson

Jag håller med.



Det som en gång var endast männens politik är numera blandad.

---------------------------------------

Jag finns med på möten, jag syns också och jag hörs(ibland i alla fall). Jag är alltså fackligt och politiskt aktiv.

Jag går och röstar också.

2009-04-26 @ 23:37:18
URL: http://www.s-info.se/tommyolsson
Postat av: Mattias

Nej, Reinfeldt saknar nog uppriktigt Persson som så många andra borgare. I vår mening är det bättre att ha ett idelogiskt stabilt och skapligt påläst motstånd än den flamsiga populism och naiva okunskap som nu härjar inom socialdemokratin. Denna "erfarenhet och bredd" som du nämner är ingenting vi är rädda för på motståndarsidan. Monas track record är ju inget annat än misslyckanden, både privatekonomiskt, som egenföretagare, och som politiker. Kan man misslyckas mer? Inte konstigt att hon ligger lågt i kurs både hos era väljare och bland folk i stort.



Med Persson visste vi åtminstone vad vi hade att förvänta oss vid en socialdemokratisk valvinst. Med Mona kan det ju gå precis hur illa som helst.

2009-04-27 @ 14:07:57
Postat av: sture

Enligt Mattias Persson vill han tillbaks till Perssontiden för att det var då de borgeliga partierna vann valet. Nu känner han sig mer osäker

2009-04-27 @ 14:48:43
Postat av: Peter Friberg

Frågan är väl kanske lite fel ställd Monica, det är inte om en kvinna kan bli statsminister?!

Frågan är väl snarare om personen oavsett kön/hudfärg/sexuell läggning har kompetensen att VARA statsminister vid en eventuell valseger.

Snart dags att rösta blått för Europa!

2009-04-27 @ 21:41:04
URL: http://blogg.tidaholmarn.se
Postat av: Barbro

Det finns forskning som visar att vid val mellan en oprövad man och en oprövad kvinna väljes företrädesvis mannen. Omedvetna fördomar är tyvärr de mest seglivade.

2009-04-29 @ 12:42:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0