De som är friska och har jobb har gynnats av den blå regeringen

Det skulle kunna uppfattas som en ”nyhet” att de som har det bra har fått det bättre med den nuvarande regeringens politik. Till och med jag har mot min vilja fått sänkt skatt. Men jag tycker inte samhället har blivit bättre bara för att jag har fått mer pengar i plånboken.

Jag vill nämligen inte att de arbetslösa ska straffas med lägre ersättning och högre skatt. Jag vet att sjuka inte blir friskare av att bli fattigare.

Att borgarna försöker köra in en kil mellan de som har ett jobb och de som inte har det, en kil mellan friska och sjuka är uppenbart. Mätningar kan självfallet bevisa att så och så många har fått det bättre. Men att hålla ihop ett samhälle är viktigare för att slippa bygga murar från de som ställts utanför. Nu ökar utanförskapet och dessutom ökar en annan grupp nämligen de som ställs utan ersättning helt och hållet och det är mycket oroande och måste åtgärdas snarast.

 

Några ord också om samverkan mellan de tre partier som ska bilda regering nästa höst.

Den samverkan går mycket bra och vi kommer som jag skrivit tidigare leverera en gemensam budget till våren

 

 

 

 

Läs mer:

gemensamma

har klarat att samarbeta tidigare

Peter Andersson

svd

dn


Kommentarer
Postat av: Bertil

Det som sker i Svensk politik. Kollektiv bestraffning är förbjudet i Sverige.

Men när det gäller sjuka så är det tydligen tillåtet.

Till årskiftet börjar den kollektiva bestraffningen ske fullt ut sedan pågår det för fullt fram till 2012



Jag anser vi folket bör samlas och ge de som beslutade om denna kollektiva bestraffning

ett lämpligt straff. T.ex. livstids fängelse.

Det dessa gjort är att de orsakat lidande och t.o.m död av många som drabbas av denna kollektiva bestraffning.

2009-10-08 @ 11:02:31
Postat av: John Apse

De som är friska och har jobb har

gynnats av den blå regeringen, ja.



Därför tror jag Alliansen kommer

att vinna 2010.



Egoismen segrar över solidariteten.



De egoistiska är mångdubbelt fler.

2009-10-08 @ 12:18:07
Postat av: Apan

Tack vare att skatterna är lägre har fler råd att anställa och köpkraften ökar. Detta ger i sin tur mer skatteintäkter som kan användas till bla. jukförsäkring mm. Dessutom är färre arbetslösa. Jag kan inte förstå hur detta skulle vara "egoistiskt."



Egoism är att se det som en rättighet att få pengar trots att man inte jobbar. Jag är arbetslös för tillfället, men röstar blått; då det blir fler jobb!

2009-10-08 @ 13:14:45
Postat av: Sture Eriksson

Hitills har det inte blivit färre arbetslösa av sänkt skatt

2009-10-08 @ 13:31:48
Postat av: Jack





Jag betalar gärna skatt, men varför ska jag leva i ett land som har världens högsta skattetryck utan att jag egentligen (när jag väl behöver) får så mycket för pengarna?



Min lön är inte statens lön. Har äntligen börjat kunna spara några hundralappar varje månad. Äntligen kan min familj få råd till konumtion eller till semester. Ska jag ge upp detta nu?!

Är själaglad över att jag har mer över i plånboken, att jag inte behöver låna några hundra typ sista veckan före lön. Samt så har jag faktiskt inte på något sätt märkt av några försämringar för att skatten har sänkts. Och vi (Sverige) har trots dem senaste skattesänkningarna fortfarande världens högsta skattetryck. Borde då ha en välfärd som vida översteg alla andra länder på denna jord. Men, det har vi inte och har inte haft sedan 1970-talet.



Om Socialdemokraterna kunde någon gång iaf sluta klanka ned och nedvärdera den andre utan fokusera på morgondagens Sverige. Och då inte i ord utan i handling. Så skulle jag iaf bli intresserad av Eran politik.

2009-10-08 @ 15:00:55
Postat av: Apan

"Hitills har det inte blivit färre arbetslösa av sänkt skatt"



Har du missat att vi har en ekonomisk kris på halsen (som inte är självförvållad)? Jag tycker vi står oss hyfsat bra jämfört med andra länder. Hade skatten varit högre hade vi också haft högre arbetslöshet.

2009-10-08 @ 16:03:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0