Tydlig rättvisepolitik

 

I flera dagar har vi kunnat läsa påståenden som är tagna helt ur luften och som är motsägelsefulla. Dels påstås det att vi socialdemokrater inte ha någon politik, att det bara skulle vara tomma ord, dels påstår bland annat Slingman att socialdemokraternas politik är för dyr.

Vi har under hela mandat perioden lagt förslag i Riksdagen om jobbskapande åtgärder, omskolningsplatser, fler utbildningsplatser, åtgärder för kvalité i skolan, åldringsvården och sjukvården. Förslag som blivit nedröstade av den borgerliga majoriteten som ryckt på axlarna.

I dagens DN beskriver Mona Sahlin och Thomas Östros återigen vår rättvisepolitik. Med skatt efter bärkraft och att jobben måste komma först. Undrar om borgerliga företrädare ska fortsätta tjata (ljuga) om att vi inte har någon politik


Kommentarer
Postat av: Olle Eriksson

BRA att sossarna äntligen står upp för en vänster profil

2009-09-09 @ 08:28:11
Postat av: Johan P

Yes - förmögenhetsskatt!

Det var det bästa S kunde komma på. En symbolisk skatt som främst driver ut pengar ur sverige. Det värsta är att Sahlin & Östros mfl VET att det är en destruktiv skatt

2009-09-09 @ 08:38:07
Postat av: Hmm

Skatter skapar i per automatik välfärd. Med tanke på att vi fortfarande har högt skattetryck borde samhällsomsorgen vara bättre. Vad som krävs är fler arbeten och har man godkänt i matte förstår man att dessa inte kommer genom att trycka in fler personer i statsapparaten utan genom att fler företag bildas.



Fast... Företagare kan ju tjäna pengar och det är ju fult.



Jante!

2009-09-09 @ 10:04:17
Postat av: Rolf

Rättvisa?? Nja, det är ju precist tvärt om. Höga skatter hämmar, vilket leder till att färre har jobb/jobbar vilket leder till att välfärd urholkas, hur svårt skall det vara att fatta detta? Vi måste fixa till fler jobb i privat sektor, det är ju det välfärden bygger på och skattepengar kommer ifrån.



Förmögenhetsskatt?? => kapital lämnar Sverige...jättesmart....det tror ju inte ens Östros på men hellre vinna val än att det är bra för Sverige....suck.

2009-09-09 @ 11:02:28
Postat av: Gunilla

Äntligen lite tydligare rättvisepolitik från sossarna. Skatt efter bärkraft är inte det samma som höga skatter. Utan solodaritet

2009-09-09 @ 11:55:52
Postat av: Emil Eklindh

Ja det var väl på tiden att sossarna presenterade en poltik iallafall. Höjda skatter. För att endast införa en förmögenhetsskatt kommer ju inte räcka till alla era "välfärdsförbättringar". Varför kan vi inte få ett konkret exempel på hur mycket skatten kommer att höjas med för oss med "normala" inkomster? Skall vi räkna med en höjning av skatten på minst 1000 kronor då jobbskatteavdraget försvinner? Eller skall vi räkna med en större höjning ändå?



Monica en rak fråga som jag vill ha ett rakt svar på då. Jag tjänar idag 284000 kronor om året. Hyr mycket kommer jag att betala i skatt mer än idag om sossarna vinner valet? En enkel rak fråga...



Eller är det så att sosseflummeriet skall fortsätta och att det beror helt på?

2009-09-09 @ 16:50:03
URL: http://eklindh.blogspot.com
Postat av: Monica Green

Svar till Emil, bra idé att vi tar fram vilka utfall våra förslag får. Välfärden betalas av skatter. Men vi vill som sagt ha skatt efter bärkraft. Därför ska du på din inkomst inte få höjd skatt med våra förslag. denna manadatperiod har du dock fått högre avgifter på både det ena å det andra som till exempel :att vara med i a-kassan, dyrare försäkring på bilen m.m.

2009-09-10 @ 09:40:03
Postat av: Emil Eklind

Tack för det Monica. Då kan du alltså garantera mig att detta förslaget inte kommer att ge mig som en "normalinkomstagare" höjd skatt? Riktigt roligt med ett rakt svar.



Men med tanke på slutet av ditt svar så kommer jag nu att ställa några följdfrågor.



Kommer socialdemokraternas politik att göra det billigare att vara med i a-kassan? Kommer detta ske genom en skatterabatt som innan eller kommer bara avgiften att sänkas? Och kommer detta gälla samtliga av de olika a-kassorna? Kommer socialdemokraterna även att se till att försäkring på bil blir billigare? Jag som då har valt att inte ha någon bil utan använder mig av lokaltrafik istället betyder detta då att ni kommer att se till så att det blir billigare för mig att ha en hemförsäkring eller kommer ni bara att se till att mitt busskort blir billigare? Kan jag få någon annan "rabatt" på något annat? Det här är väldigt viktigt för mig för det kan väl ändå inte vara så att socialdemokraterna bara riktar sig till bilburna personer?



Sen så har det ju kommit fram enormt många blogginlägg och andra inlägg i diverse tidningar som säger att förmögenhetsskatt kommer inte att räcka. Så återigen kommer jag att kräva dig på lite arbete. Jag vill se hur ni har räknat. Så allt du kan lägga ut vore trevligt. För jag har väldigt svårt att tro att du talar helt sanning när du säger att jag inte kommer få högre skatt.

2009-09-10 @ 16:03:41
URL: http://eklindh.blogspot.com
Postat av: Monica Green

Till Emil

Jag rekomenderar dig att föjla vår kongress i oktober. Att läsa på http://www.socialdemokraterna.se/Vart-parti/Kongress-2009/Jobbkongressen-19-punkter-for-fler-jobb/



och http://www.rodgron.se/



så får du bilda dig en egen uppfattning

2009-09-10 @ 22:22:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0