SSUare i Skaraborg för bättre skola, rättvisa och miljö

Idag fick jag den stora äran att besöka SSU:s utbildningshelg på Axvalla folkhögskola.

Det var jätte kul att få ta del av ungdomarnas sypunkter på utbildningspolitiken, på miljön, på brott och straff, fred och fler jobb.

 Jag fick möjlighet att berätta om vår politik för att ta Sverige ur den akuta jobbkrisen. Vi har föreslagit  100 000 fler jobb och utbildningsplatser. Det är ett brett kunskapslyft som ska rusta svenska folket för att kunna ta de jobb som kommer när konjunkturen vänder. Vi lägger förslag för att göra det lättare för entreprenörer att göra idéer till företag – och att expandera verksamheten. Tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet lanserar vi ett brett ungdomspaket något som var mycket uppskattat av SSU:arna när jag berättade om det.  

 Barn och unga ska inte betala jobbkrisen. En av utbildningssatsningarna är ”Jobbstart för unga” med insatser från första dagen av arbetslöshet samt ett ”Ungdomslyft” med 10 000 nya platser på komvux och folkhögskolor.

 En annan sak vi vill göra är att förbättra kvaliteten i välfärden, samtidigt som det skapar jobb. Vi vill satsa sammanlagt 18 miljarder kronor mer än regeringen till kommuner och landsting för  att kunna se mer personal och mindre klasser i skolan och öka tillgängligheten i sjukvården.

När jag hade berättat om detta hade vi en diskussion om vad som kommer att hända detta spännande valår som börjar med den massa partiledardebatter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0