Apropå den digitala klyftan…..

Det finns de som just nu förlöjligar mig för min fråga till IT-ministern i tisdags om hur alla ska komma med i IT-samhället. Det bjuder jag på

De som vill rycka ur en mening ur den debatten och sedan lägga till några ord själva, kan ju med lätthet framställa debatten som ytlig.

Men de finns också de som är intresserade av vad som verkligen sades.

Så här sa jag :

”jag är stolt över att Sverige är ett IT-samhälle. 

Men när klyftorna i samhället nu ökar med den borgerliga kalla politiken blir jag orolig för dem som ännu inte tagit steget in i IT-samhällets alla fantastiska tjänster. Jag är orolig för att klyftan för att kunna ta sig in ska bli ännu större. Hur ska Anna-Karin Hatt göra med uteliggarna? Ska det bli en reform för att de ska få en liten dator i fickan? Hur ska Anna-Karin Hatt göra med de äldre som ännu inte har insett möjligheten? Hur ska Anna-Karin Hatt lösa problemet med att fler och fler blir fattiga? När vi får ett tvåtredjedelssamhälle och vi ännu inte har en lösning så att alla kan vara med i IT-samhället blir problemet mycket större.”

 

Ministern svarade seriöst .Hon sade bland annat

” Det är hedrande att Monica Green är så engagerad när det gäller människor som lever i samhällets utkant. 

Nära där jag bor finns det ett ungkarlshotell som drivs av Hotellhem. De har i samarbete med Punkt SE bedrivit ett väldigt lyckat projekt för att öka det digitala innanförskapet. 

Går man in på deras hemsida kan man läsa om deras resultat. Där kan man läsa om Helene, som kände sig som ett barn på julafton när hon för första gången hade klarat av att betala en räkning med hjälp av en Internetbank. Där kan man läsa om den projektdeltagare som var lyrisk över att ha återknutit kontakten med sina barn och barnbarn tack vare att han hade fått använda Internet”

 

Hela debatten kan ses på http://www.riksdagen.se/templates/R_ExternalPage____3383.aspx

De som vill fördjupa sig ytterligare i .se och deras rapporter kan gå in på digital delaktighet 

Där finns en intressant diskussion lite längre ner på sidan mellan ett antal politiker

8 minuter in i inslaget diskuteras just uteliggarnas situation och hur dens skulle kunna förbätras.

 

Men den som vill fortsätta att ytligt förlöjliga mig kan ju fortsätta med det. Det är ju en härskarteknik så god som någon


Kommentarer
Postat av: Centern

Haha vilken tur att ministern svarade dig seriöst! Blev du förvånad?

2010-11-19 @ 17:15:24
Postat av: Monica

Nej, men det finns vissa andra som tycker att vi inte ens borde nämna de hemlösa när vi talar om den digitala klyftan

2010-11-19 @ 18:30:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0