Snö, sol och solidaritet

Äntligen har snön kommit, det lyser upp, ger julstämning och får mig att hoppas på bra skidspår på Billingen. Idag sken dessutom solen. Finns det något bättre än gnistrande snö? Ja det finns det ju faktisk. Solidaritet till exempel. Att dela glädjeämne och på bördor är solidaritet. Skatt efter bärkraft är ett sätt som vi tyvärr går i från i Sverige allt mer. De som har det bra har fått det bättre och de som har det svårt har fått det tuffare.  Ett bevis på det hårdare klimatet är barnfattigdommen. Att Sverige har 220 000 fattiga barn enligt Rädda Barnen är en skamfläck. Det ska inte behövas allmosor till dessa barn. Det behövs generell välfärd värd namnet, en modern familjepolitik. Jobb, barnomsorg, förskola, skola, fritidshem, stöd till föreningslivet och vettiga försäkringar till de som är sjuka och arbetslösa. I brist på empati och förståelse från sittande regering har  S-kvinnorna i Skövde har gått från ord till handling och samlar in pengar till barn som vill åka på läger till sommaren.  Idag sålde jag julklappslotter på min Greenkontakt (Mitt medborgarkontor heter så) det gick strålande. Behållningen går till vår insamling som ska bekämpa barnfattigdomen.  Efter Greenkontakten deltog jag i firandet av Skövde kommuns vinnare av årets jämställdhetspris, konstenheten. Därefter var det kommunfullmäktige. Vi tog äntligen beslut om ett om ett Ungdomens Hus i Skövde. Det var 12 år sedan socialdemokraterna motionerade första gången om det. Det var på tiden. Nu åker jag tåg påväg till Stockholm.  Det är två dagar kvar i Riksdagen före juluppehållet men i morgon är den officiella avslutningen. Jag hoppas på snö, sol och solidaritet på onsdag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0