Synpunkter på mitt tal i morgon 1 maj?

 

I morgon firar vi vår allra största högtid. Första maj är som julafton för oss socialdemokrater.

En fantasiskt fin tradition som firas på flera hundratals plaster runt omkring i vårt vackra grönskande Sverige. Vi träffas, demonstrerar mot orättvisor i Sverige och i resten av världen, firar att våren är här och visar att sammanhållning ger styrka.

 

Jag kommer naturligtvis tala om jobben eftersom det är så viktigt att vi får ner massarbetslösheten. Jobb ger frihet åt individen, arbetslöshet leder till passivitet och ofrihet.

 

Jobben är viktig för våra ungdomar och det är skandal att så många börjar sitt yrkesverksamma liv som arbetslös utan riktig hjälp och stöd från samhället.

 

Jobben är också viktig för jämställdheten. När män och kvinnor jobbar sida vid sida i arbetslivet, har samma lön för liknande arbete, har samma möjligheter till karriär och samma möjligheter att ta sitt ansvar för hem och familj, då har vi kommit långt. Men där är vi inte idag.

 

Jobben är viktig på många olika sätt både för samhälle och individ.

Men för att kunna ta de jobb som finns behövs det livslånga lärandet eftersom nya jobb kräver nya färdigheter.

 

Men det behövs också en fungerande välfärd. Äldre anhöriga måste ha vård och omsorg, barnen måste ha en trygg tillvaro när föräldrarna jobbar osv

 

Det finns mycket mer jag ska tala om i morgon men det är jobben som blir stommen i mitt tal.

Synpunkter?



Moberg AB GP 2 svd


Kommentarer
Postat av: Björn Andersson

Jag kommer inte hålla mitt tal som jag har skrivit. Men personliga kopplingar och saker ur verkliga livet gör talet mer spännande.



Mvh Björn


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0