Tåg, IT och tunga transporter på vägarna



Igår fick regeringen stryk om tåg underhållet i en omröstning i Riksdagen. Nu har vi gett regeringen i uppdrag att återkomma med ett samlat grepp som fungerar bättre än det splittrade tågunderhållet vi har idag. Flera av de borgerliga ledamöterna tog det som en stor prestige förlust och försöker nu pådyvla oss en mängd påståenden. Men beslutet är taget, det känns bra

Senare på kvällen hade vi i trafikutskottet två debatter. En om ett IT-samhälle för alla och en om ett bättre planerings system. Jag höll i debatten om IT och berättade hur vi socialdemokrater vill fortsätta utveckla Sverige som IT nation.

Idag har jag haft debatt med Catarina Elmsäter-Swärd om regeringens långsamma hantering av den oseriösa transportnäringen som med osund konkurrens håller på att slå ut de som följer lagar, avtal, löner och vilotider m,m.
Det är omöjligt att konkurrera när vissa skrupelfria åkare utnyttjar chaufförer med låga löner, långa arbetsdagar och ojusta villkor.

Det behövs omedelbara åtgärder och mer muskler till poliserna att för att stoppa den olagliga åkerinärningen som även drar med sig smuggling av sprit, narkotika och diesel m.m.

Catarina Elmsäter-Swärd lovade att återkomma i mars ......

Nu däremot eftermiddag, fredagen den 8 juni 2012 är jag på tåget mot Skövde för att delta i studentfirande




Kommentarer
Postat av: Lars Flemström

Beslutet gällde väl banunderhållet, och inte tågunderhållet?



Jag började skriva en motion till partikongressen om att dela Trafikverket och återupprätta banverket. När jag så skulle beskriva vilka uppgifter Banverket ska ha i en mer effektiv organisation, så har det redan blivit flera sidor, och det är inte klart än. För att vi ska få en fungerande tågtrafik krävs en mängd funktioner, som INGEN ansvarar för idag.



Så nu gäller det att koka ner allt detta till en motion.



Banverket kan inte bara ha ansvar för banunderhållet, utan måste ha en mycket omfattande myndighetsfunktion med en mängd specialavdelningar.

Det finns oerhört mycket som inte kan handhas av varje tågbolag för sig, utan måste ske gemensamt genom en samordnande myndighet.



Jag kommer därför att föreslå dels att Banverket återupprättas, och dels att det bildas ett speciellt samarbetsorgan för tågbolagen.

2012-06-09 @ 12:12:11
URL: http://larsflemstroms.blogg.se/
Postat av: Lars Flemström

Man måste ju ändå tro att Trafikverkets gd Gunnar Malm talar sanning, när han säger att TrV inte skulle klara av det ansvar som riksdagsmajoriteten vill lägga på TrV.



TrV har inga förutsättningar att klara uppgiften som en samordnande järnvägsmyndighet. Även om det bara hade funnits en enda tågoperatör på våra järnvägar, så hade inte TrV klarat sin uppgift, och alltså ännu mindre när vi har flera tågoperatörer som ska konkurrera med varandra.



TrV klara inte heller uppgiften att upphandla banunderhåll på ett samhällsekomikst godtagbart sätt. Detta fungerade inte riktigt bra hos Banverket heller, men har förvärrats högst avsevärt. När TrV och Moderaterna skryter med att man upphandlar 25 % billigare, talar man inte om att det är tågoperatörerna som får betala genom kostnader för förseningar samt minskade intäkter från trafiken.



Vad TrV är allra sämst på är helhetssyn. Det måste göras en samlad bedömning av banunderhållskostnader och och intäkter och kostnader i trafiken. På tättrafikerade järnävägar kan man inte ge generösa bandispostitioner till banunderhållsbolagen, och då spricker deras kalkyler.



I ett traditionellt järnvägsbolag har man alltid valt arbetsmetod för banunderhållet utifrån en samlad kalkyl.



I min motion till partikongressen kommer jag att föreslå att Banverket återupprättas och indelas i flera avdelningar, samt att trafikavdelningen inom BV ska ge bandispositioner till banunderhållet, i stället för tvärtom.



Banunderhållet blir dyrare, men trafikkostnaderna för tågbolagen blir lägre, samtidigt som trafikintäkterna ökar.



Jag tvivlar dock på att en sådan modell går att kombinera med en konkurrensutsättning av banunderhållet på de mest tättrafikerade linjerna, och kommer därför att föreslå att 40 % av banunderhållet ska ske utan upphandling, alltså i BV:s egen regi.



Ta nu Gunnar Malms ord på allvar. Han och hans Trafikverk klarar inte uppgiften.



2012-06-10 @ 20:27:08
URL: http://larsflemstroms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0