Löfven överraskade i sin första partiledardebatt

 

 

Att Löfven är bra visste jag men att han skulle vara så lysande i sin första partiledardebatt, vågade jag inte tro på. Han var trovärdig mycket tack för sin bakgrund inom industrin.

 

Han beskrev vikten av ordning och reda i ekonomin. Att vi hade ett stort överskott i budgeten 2006 som den borgerliga regeringen fick ärva.

Starka offentliga finanser är oerhört viktigt för jobben men det räcker inte. Det behövs också en politik för nya och växande företag. Löfven visade stor trovärdighet när han talade om näringspolitik för ökad sysselsättning.

 

Han vill ha i dialog med näringslivet, akademin och de fackliga organisationerna utveckla en samverkansmodell tar sin utgångspunkt i centrala framtidsutmaningar för vårt samhälle. Det innovationsråd som Löfven ska tillsätta efter valet kallade Reinfeldt föraktfullt för fikastunder.

 

Ett problem som ofta återkommer i samtal med småföretagare är bristen på riskvilligt kapital. Vi vill skapa en statlig riskkapitalfond med ett särskilt fokus på investeringar i innovativa små och medelstora industri- och tjänsteföretag. Vi vill stärka de ekonomiska incitamenten för investeringar i externt tillväxtkapital i onoterade bolag.

 

Sverige behöver mer investeringar i forskning och utveckling (FoU). Vi föreslår att företag under ett uppbyggnadsskede även får göra avdrag för FoU-utgifter mot arbetsgivaravgiften. Den offentliga upphandlingen borde kunna nyttjas på ett mycket bättre sätt som ett verktyg för att driva på förnyelsen av svensk ekonomi.

 

Sverige behöver en politik för fler jobb och växande företag. Regeringen är trött och saknar idéer om hur Sverige ska utvecklas.

AB Expr DN SVD

Kommentarer
Postat av: Bo Grahn

Löfven må ha bakgrund i industrin men det är inte där framtiden finns. Så jag tror mer på de som har andra förutsättningar som att se framåt. Det har inte han. Nu vet jag att du tar bort de flesta kommentarer på din blogg men det är ju dig jag vill nå...

2012-05-06 @ 22:31:40
Postat av: Citadell4

Minsann var det inte bara för + 12 månader sedan Monica Green sjöng Juholts lov. Nu har kappan vänts i vinden.

2012-05-12 @ 12:21:01
Postat av: Monica

Nu ska jag avslöja en häpnadsväckande sak för dig Citadell4:

Jag gillar Stefan Löfven, jag är imponerand av hans kunskap och hur snabbt han kommit in i partipolitiken. Men det hindar inte mig att ha gillat Håkan Juholt och hans lysande sätt att tala engagerat och få med sin publik.

Hör och häpna : Jag gillade Mona Sahlin som partiordförande och hennes stora engagemang för jämställdhet och förnyelse.

Dessutom har jag gillat Göran Persson, Ingvar Carlsson och Olof Palme. De har all tre varit oerhört duktiga och viktiga för vårt parti.

2012-05-12 @ 13:20:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0