Nelson Mandela

 
 
En fantastisk ledare och förebild har dött men han går inte ur tiden.
Nelson Mandela kommer alltid finnas i våra hjärtan och skrivs in i världshistorien. 
Han är beviset på att det går att förändra orättvisor. Jag skrev på min blogg i våras om mina intryck 
 
 
 
Som SSUare engagerade vi oss för ANC i Sydafrika. Vi samlade in pengar och protesterade mot den vita minoritetens förtryck mot svarta och färgade i Syd Afrika.

Jag tar fram LP-skivan från ANC-galan från 1985 i Göteborg och minns stämningen från galan och alla fantastiska artister som uppträdde och Olof Palme talade.  

 

Jag minns också den gala i Globen som ordades för Nelson Mandela i Stockholm.

- Släck inte elden just när grytan börjar koka Nelson Mandelas ord till oss tolv tusen entusiastiska åskådare i solidaritetsgalan i Globen den 16 mars 1990, bara en dryg månad efter frisläppandet.

 

Sverige var det första landet utanför Afrika på hans utlandsresa, Dåvarande statsministern Ingvar Carlsson ordnade ett statsbesök.  Nelson Mandela framträdde för oss i Globen och tackade för Sveriges engagemang och att vi inte gav upp som andra länder gjorde. Men uppmanade oss till fortsatt stöd inför den kommande demokratiseringsprocessen och de val som skulle hållas några år senare

 

Nu när Nelson Mandela sover, hoppas jag att han är stolt över allt den han lyckades med tillsammans med sina kamrater på Robben Isand och senare som Sydafrikas första svarta president.

 

Jag har varit på Robben Isand och kan inte förstå att någon kan överleva i fångenskap i 28 år där i den kalla fukten på nätterna och de hårda betonggolven. Bara det är en prestation i sig.

 

Att dessutom uppmana till försoning och att bli president. Är så stort att det svårt att ta in.

Jag hoppas att på Sydafrikas framtid i harmoni och hoppas innerligt att vi lärt oss något av historien. Nelson Mandela, en av våra största hjältar

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0