Klart att jag inte ska lägga mig i vem som blir påve!


Oj va många det var på Twitter som helt riktigt påpekande att det där med påve har jag minsann inte med att göra.
Helt rätt påpekande
Dessutom gör Påven helt rätt som abdikerar om han inte orkar med sitt uppdrag. Jag har ingen aning om vad som ligger bakom det beslutet men det har han nog ältat länge. Antagligen är det många påvar före honom som borde gjort det samma.

* Trots att jag inte har med det att göra tycker jag att det vore häftigt med en kvinnlig påve.
*Jag tycker att det ska vara fler kvinnor i bolagsstyrelser också men det tycker bolagen att jag inte har med att göra.
* Jag tycker att fler pappor ska vara föräldralediga men det tycker KD att jag inte ska lägga mig i. De tror att föräldrarna bestämmer själva trots att vårt ojämställda samhälle gör att könsrollerna konserveras om vi inte gör något. KD lockar dessutom de lågavlönade kvinnorna med vårdnadsbidrag för att de ska stanna hemma.

* Jag tycker till och med att vi ska ha en kvinnlig monark trots att jag vill avskaffa kungahuset. Jag är för demokrati och inte att någon föds till ett visst ämbete.
Jag tycker inte konungariken hör hemma i en modern demokrati.
Men det är jag nästan ensam om att tycka. Å jag får väl tillägga att jag inte har något emot någon i det nuvarande kungahuset. De verkar reko.

 

Åter till påven som jag har en åsikt om, trots att jag inte borde lägga mig i.
Vad sägs sägs om Margaretha Benetiktus den första?

 


Kommentarer
Postat av: Lars Flemström

Det är alldeles för mycket palatsrevolutioner (jämställdhet inom överklassen) i stället för verkliga revolutioner (jämlikhet mellan klasser). Kan det förhållandet att "könskampen" har undanträngt "klasskampen" rentav vara en förklaring till de ökande klassklyftorna och högerns frammarch i det svenska samhället?

För vem vore det en seger om en kvinnlig teologiprofessor vid ett katolsk universitet, vilken kommer från en ansedd katolsk överklassfamilj, blir ny påve? Vilka andra katolska kvinnor vore tänkbara, om en kvinnlig påve ens vore tänkbar?

När den nuvarande påven, Benediktus XVI, valdes till påve, förklarade politiska kommentatorer i skiljda läger, att "världen" ännu inte var mogen för en afrikansk påve - vilket självfallet var en omskrivning för att svarta inte ansågs mogna att vara jämlikar med vita.

En av den nyvalde påven Benediktus utnämningar var att han gjorde kardinal Arinze, som var den katolska allmänhetens favorit i påvevalet, till biskop i ett av de italienska stift, som påvar brukar hämtas från. Därigenom har Benediktus utpekat den nu 80-årige Francis Arinze till sin efterträdare.

Om Arinze blir påve, vilket jag hoppas och gissar, så kan han anta påvenament Aficanus den förste. Det vore väl en större seger än en kvinnlig påve? Arinze har dessutom utmärkta meriter i en värld, som måste försvara sig mot det allt värre muslimhatet. Som nigerian har han konfronterats med den islamistiska terrorn mot den kristna befolkningen i norra Nigeria. Detta har han bemött med kristen kärlek och "religionsdialog" och inte med hat.

Hans raketkarriär inom katolska kyrkan har samband med hans enastående förmåga till dialog över religionsgränserna, utan att för den skull ge minsta avkall på sin egen kristna tro. Hans toppjobb inom Katolska kyrkan har, förutom som biskop och kardinal, varit som chef för påvliga rådet för religionsdialog samt påvliga rådet för den katolska tron.

Det är en sådan påve, som kristenheten behöver i en tid, när rasister försöker spänna kristenheten för sin vagn i syfte att möta islam och muslimer med rädsla och hat. Arinze föddes i en hednisk familj i östra Nigeria (Biafra) och blev på sin nionde födelsedag den första i sin familj som övergick till kristendomen. Som nybliven biskop i östra Nigeria upplevde han Biafrakriget 1967-1970, då minst två miljoner biafraner dog av kriget och svälten, ett folkmord.

2013-02-12 @ 13:20:42
Postat av: Gunnar Westman

Jag håller med dig och tycker själv att fler kvinnor skall få vara imamer.

2013-02-12 @ 15:49:25
Postat av: Gunnar Westman

Ännu en gång håller jag med dig. En kvinna för första gången i påvestolen känns rätt Lika rätt som den första kvinnan som imam i en moské.














2013-02-13 @ 19:13:15
Postat av: Anonym

Ska det vara en kvinnlig påve ska hen naturligtvis heta Kristina eller ett alternativ kan vara Monica

2013-03-03 @ 12:52:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0