Tahrirtorget, Kairo, Egypten

 

Tusentals människor samlades i natt på Tahrirtorget i Kairo för att visa sitt missnöje med fattigdom, förtryck och bristen på förståelse från regimen.
Jag befinner sig just nu i Kairo. Efter att ha spenderat natten några hundra meter från demonstrationerna på Tahrirtorget tvingas jag att evakueras från det hotell jag bodde på.

Jag är egentligen i den egyptiska huvudstaden för att besöka Gaza på västbanken tillsammans med organisationen IPU (Inter-Parliamentary Union) som jag ingår i. Det var när vi kom tillbaka från Gaza som vi möttes av beskedet att vi måste lämna landet för vår egens säkerhetskull.
Vi hörde ju demonstrationsropen och tutande bilar, de som är våra värdar här i Egypten vill inte ta risken att demonstrationerna utvidgas.
Under tisdagsförmiddagen gick jag till Tahrirtorget i Kairo för att se förödelsen. Då var läget lugnt, men jag såg militären rustar för ytterligare våldsamheter, jag såg människor som försökte städa upp brända bilar, förstörda fönsterrutor och ta bort stenar från gatorna.
Jag gick tillsammans med en egyptier bort till torget och jag inser att det inte hade varit lämpligt att gå dit själv, han fick gå in mellan mig och folk när jag försökte ta kort.

Nu har vi bytt hotell och försöker bringa ordning i tillvaron. Mötet på parlamentet blev inställt eftersom det var omringat och vi får sammanfatta våra intryck och sedan försöka ta oss hem till våra respektive länder.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0