Almedalen – Nu kommer jag!

 
 
 


Nu är det äntligen dags för mig att få komma till Visby. Idag skriver jag om det i Skaraborgs Allehanda SLA. Det kan tyckas lite sent att komma mitt i veckan men å andra sidan ska jag stanna ända till söndag eftersom det är Socialdemokraterna som avslutar Almedalstalen det här året.

Ni som följer min blogg vet ju att jag har varit på OSSEs sommarmöte i Istanbul. Så jag har haft fullt upp med debatter om fred och säkerhet i världen. Representanter från 57 länder i Europa, Nordamerika och Asien har i 5 dagar diskuterat mänskliga rättigheter, jämställdhet och miljö m.m.

Idag avslutas OSSE och jag ska ta mig till Visby och fortsätta med samtalen fast på Svenska. Jag dyker ner lagom till att Statsminister Reinfeldt ska tala. Efter det ska jag till S:ta Karins Ruin och träffa fackförbunden Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna och Seko m.fl.

 

 

Det ska bli mycket intressant och spännande att ta del av olika utspel och förslag som duggar tätt på Gotland just nu. Jobben står naturligtvis i fokus, det behövs både kreativa företagare och kloka politiker för att knäcka massarbetslösheten som bitit sig fast.

Det är därför jag gillar politikerveckan på Gotland. Där träffas företagare, samhällsintresserad allmänhet, fackföreningar, politiker från såväl kommuner, regioner, Riksdag och EU tillsammans med media på ett lite mer avslappnat sätt än stela sammanträdesrum.

 

Det Skaraborgska kafferepet som Högskolan med flera bjudit in till på onsdagsförmiddagen blir säkert ett sådant tillfälle där det går att mingla mellan kakfaten, företag och politiker.

 

I år har jobbfrågan kopplats ihop med miljön. "Ratta rätt mot framtiden - biodrivmedel och politik" är ett frukostmöte i morgon som jag ska delta i med Energigas Sverige.
Det passar mig bra eftersom min Volvo är en gasbil.
Senare ordar KNEG och Volvo ett seminarie om ”Svenska företag på väg mot fossilfria transporter”. KNEG står för den klimatneutrala godstransporter på väg.

 

Där jag delta innan jag susar vidare till S-kvinnors samtal om kvinnors villkor i Broéns trädgård, där ska jag träffa och umgås med engagerade kloka kvinnor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0