Tågolyckor och sämre järnvägsunderhåll

 Med tanke på den allt sämre punktigheten på tågen, det uppsplittrade järnvägsunderhållet på många olika aktörer, uppsägning av 400 personer som borde jobba med just järnvägsunderhåll är det inte konstigt att tågresenärer är upprörda. Att det dessutom sker olyckor på sträckor där det varit känt att något måste åtgärdas gör saken allt mer allvarlig.

Att regeringen i det läget väljer att dra ner på järnvägsunderhållet med 286 miljoner och skyller på sossarna är djupt oseriöst och klantigt.

 

För de första att dra ner bara för att regeringen ”satsat” året innan är dumt eftersom det fortfarande behövs mer pengar till underhåll.

För det andra när de borgerliga partierna var opposition och lade sin skuggbudget  hade de aldrig mer pengar till järnvägsunderhåll. Moderaterna tyckte dessutom att vi socialdemokrater satsade för mycket på järnvägen.

Då var deras recept privatisering, avreglering och lägre anslag. Nu ser vi resultatet av den politiken.

 

Argumentet att de ”aldrig har satsat som mycket som nu” faller platt till marken när vi ser på kostnadsutvecklingen. Vi satsade alltid mer för varje år vi också, det är naturligt och dessutom var det nödvändigt.

Nu är vi i opposition och kräver ett mer samlat järnvägsunderhåll och mer pengar. När moderaterna var i opposition krävde de privatisering och mindre pengar till underhållet.

 

Det behövs en omstart, en nystart för Sverige helt enkelt

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0