Rätt att Borg är KU-anmäld

 

 

I januari skrev jag en interpellation till Anders Borg om trovärdigheten i den ekonomiska politiken. Bakgrunden var det att det storpolitiska bråk som pågick under hösten. Där de borgerliga företrädarna hävdade att det var helt nödvändigt att sänka skatterna med ytterligare 3 miljarder till de som tjänar bra. De ville höja brytpunkten för statlig skatt. De till och med påstod att om inte denna skatt sänktes, så skulle de stabila reglerna för den ekonomiska politiken rämna.

Som bekant ändrade Anders Borg uppfattning efter nyår och den ”nya” hållningen är nu att skatten inte ska sänkas. Detta hade jag velat ha en debatt om i början av året och reglerna är sådana att statsråd ska svara inom 2 veckor. Anders Borg har inte ”haft tid” att svara mig förrän nu.

 

När han ändå är i riksdagen ska han svara på min interpellation om statliga bidrag till kommunerna. Den skrev jag i februari så den blir ju bara 2 månader försenad. Jag ska väl vara innerligt tacksam att finansministern tar sig tid att svara eller också ska jag säga som det är. Nämligen att det är mycket dålig stil att nonchalera Riksdagens regler på detta sätt. Jag är glad att Borg är KU-anmäld för sitt slentrianmässiga beteende om att inte svara på interpellationer i tid  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0