Magplask om vem som var först

 
Idag har jag sagt till media i Skövde att jag inte vet vem som var först med att driva kravet på att återställa Boulognersjön till badsjö. Jag sa det inte bara en gång, inte två gånger, inte tre gånger. Jag återupprepade, att det viktigaste för mig är inte vem som var först. Det viktigaste är bemötandet.

För 25 år sedan motionerade jag första gången i kommunfullmäktige i Skövde om att återskapa badsjön i Boulognerskogen. Under åren som gått har vi återkommit flera gånger och Östemalms S-förening hade med badsjön i sitt valmanifest.

Under hela denna tid har vi fått kalla handen från den borgeliga majoriteten med argumenten: 
- det går inte. 
Det fanns till och med borgeliga krafter som ville lägga igen hela sjön, vilket hade varit förödande. 

Detta kalla bemötandet har bestått i minst 25 år, det skulle bli för dyrt, krångligt, omfattande och svårt enligt den borgeliga majoriteten i Skövde att ta reda på kostnaderna.

Det var det jag ville få fram när jag rotande fram min motion från 1989 om badsjö i Boulogner. Min motion krävde inte ens badsjö, den försiktiga motionen handlade om att undersöka kostnaderna för att återställa badsjön. Men inte ens det ville det borgeligt styrda Skövde för 25 år sedan, de ville inte ta reda på vad det skulle kosta att återställa sjön till badsjö. 

Det är ju därför jag blir häpen över att borgeliga politiker vill ta äran åt sig när det gäller badsjön i Boulogner.

Jag är superglad över att vi kan bada i centrum igen, superglad över att tjänstemän lyckats bryta blockeringen. Men jag blir förvånad över rubriken i SLA. Att vara först är inte viktigt för mig. Det viktigaste är att det blir av och det blir det nu. 


Vi ses i plurret! 


http://www.sla.se/skovde/article1582975.ece

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0