Cykla mera

 
 
Sådana här underbara försommardagar är det inte svårt att plädera för mer cykling. Men faktum är att det är bra både för ekonomin, miljön och hälsan att cykla mer. Fördelarna gäller både oss som enskilda individer men också för samhället. Cyklister är friskare, har bättre immunförsvar och lever längre. Dessutom påverkar cyklister miljön minimalt i jämförelse med bilister eller kollektivresenärer.
 
Med risk för att bli betraktas som för "präktig" måste jag tillägga att jag har full förståelse för att gående är rädda för cyklister som kör för fort och är dåliga på att ta hänsyn på gång och cykelvägar. Det är naturligvis också så att cyklister kan råka ut för olyckor i rullgrus, i blandad körning och i singelolyckor. Men i det stora hela är det enorma fördelar med att uppmuntra till att ta cykeln i stället för bilen eller bussen.
 
För att cyklingen ska kunna öka behöver såväl säkerheten som kapaciteten för cykling öka. I storstäderna är det ofta trångt på cykelvägar och på cykelparkeringar. Det är fortfarande så att många cykelparkeringar saknar tak trots att det regnar mycket. För att underlätta för cykling är det viktigt att inte fortsätta med gång och cykelvägar. Det behövs separata cykelvägar utan hinder som inte syns på långt håll, utan stänger och vägmärken mitt i stråket.
 
Cykeltrafiken måste helt enkelt få en större betydelse i hela transport- och samhällsplaneringen. Vid anläggning av mötesfria vägar till exempel 2+1 vägar måste säkra möjligheter till cykling ordnas. I storstadsregionerna är det även viktigt att den kommunala planeringen utgår från ett regionalt perspektiv för att underlätta cykelpendling mellan närliggande kommuner.
 
Cykellederna på lågtrafikerade vägar så som Sverigeleden, Västgötaleden har ökat cykelturimsmen, livskvalitet och ett gott friluftsliv. Dessa kan kompletteras med nya separata cykeltrafikleder runt omkring i Sverige. Kort sagt det går att göra mycket mer för att uppmana till mer cyklande och förenkla för cyklister.
 
Så leta fram din cykel, pumpa däcken och smörja kedjan för att ge dig ut för att njuta av sommarsverige. Eller ta cykel till jobbet, börja med nån dag i veckan och fortsätt så, det tjänar både du, miljön och samhället på.

Kommentarer
Postat av: Kim Halderot, www.bike-life.se

Vad trevligt att våra riksdagsmän och riksdagskvinnor börjar intressera sig för cykling.

Men några frågor till dig. Vad har du rent konkret gjort den senaste mandatperioden för att öka förutsättningarna för att cykla? Vad vill du göra under nästa mandatperiod? Vilka är de viktigaste punkterna att ta tag i för att främja cyklandet, när kan det vara klart (under förutsättning att socialdemokraterna får regera)?

Svar: Hej, vi socialdemokrater har motionerat varje år om bättre förutsättningar för cyklister. Det handlar om cykelvägar när det byggs 2+1 vägar, det handlar om cykelparkeringar med tak och det handlar om samspelet mellan olika transportslag. Det som borde till är kommunpolitiska beslut om och konkreta mål för ökad cykling mm
Monica.nu

2014-05-18 @ 01:19:01
URL: http://www.bike-life.se
Postat av: Kim Halderot, www.bike-life.se

Jag tycker att det är jättebra att ni socialdemokrater har motionerat om förändringar för cykel. Men min frågor återstår:
• Vad har DU rent konkret gjort den senaste mandatperioden för att öka förutsättningar för att cykla?
• Vad vill DU göra under nästa mandatperiod?

Jag tycker som sagt att det är fantastiskt bra att det kommer upp förslag om cykelvägar vid 2+1-väg, men i sanningens namn är cyklisterna vanligast och flest i städerna. Hur kan vi öka säkerheten för cyklister i bildominerade miljöer? Utrymmet i städer är kraftigt begränsat, och ni säger att ni socialdemokrater vill satsa på cyklingen. Det betyder att den kommer behöva ta yta från någon annan. Är ni beredda att offra bilisters framkomlighet för att främja cykeltrafiken? Om ja, i så fall hur?

Svar: När jag skrev att socialdemokraterna motionerat för bättre cykelmiljöer så innefattar det mig. Jag är cykelansvarig och har tagit de initiativen som finns i våra motioner
Monica.nu

2014-05-18 @ 23:01:29
URL: http://www.bike-life.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0