Hektiska dagar i Riksdagen

 

 
 

Det är intensiva dagar i Riksdagen just nu. I förgår rusade jag direkt från trafikutskottet till paneldebatt om medfinansiering av infrastruktursatsningar, sedan direkt till Riksdagsgruppen för att bland annat lyssna på Stefan Löven diskutera kvinnors osäkra anställningar och bättre öppettider inom förskolan och på fritidshemmen. När gruppmötet var slut tog jag tunnelbanan till Högalid för att vara med glad Stockholmssossar att knacka dörr. Senare på kvällen anslöt jag till S-kvinnors maktmingel på kulturhusets terrass, det var verkligen trevligt att träffa så många ambitiösa kvinnor som brinner för feminism, jämställdhet, solidaritet, kvalité i välfärden och tryggare anställningar mm  

 

Igår var det en spännande partiledardebatt inför EU-valet där bl.a Reinfeldt krävdes på svar om alla dessa osäkra anställningar och visstidsanställningar som staplas på varandra. Jag blev förvånad att Reinfeltdt visste så lite om hur kvinnors osäkra anställningar ser ut, han som brukar skryta med om att han besöker kvinnor som jobbar i vården. Dessutom visade han tydligt att han inte såg de många visstidsanställningarna som ett problem. Han tyckte att det var en frihet för arbetsgivarna i stället.

Efter debatten tog jag tunnelbanan till Solna för att träffa NTFare, sedan tillbaks till Riksdagen för gruppmöte och votering.

 

På kvällen gjorde vi arbetsplatsbesök på Solvalla och träffade tjejer som var hästskötare och som var medlemmar i fackförbundet kommunal. Sedan hade vi en jämställdhetsdiskussion om hästsporten och passade på att spela…

 I dag startade jag som vanligt med Body Balance, ett härligt sätt att börja torsdagar på. Sedan tog jag emot, och visade runt, 90 elev från Fredriksdalsskolan i Lidköping.
 
Därefter var det träff med Västsvenska kollegor, följt av länsbänksansvarigträff och frågestund med statsministern. Tyvärr fick jag inte ställa någon fråga. Det hade i så fall handlat om de osäkra sms-anställningarna och de oschyssta villkoren på arbetsmarknaden.

 

Snart ska jag votera och efter det ska jag möta en gymnasieklass från Ale

 

Det var lite nedslag i en Riksdagsledamots vardag ;) 


Kommentarer
Postat av: Lisbeth Hilmersson

Min dotter Evelina bör sitta där i "högen" någonstans :)

2014-05-08 @ 16:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0