Jag har förtidsröstat, har du?


Enligt rapporter som kommer in verkar det bli ovanligt många som förtidsröstar i årets EU-val.
Om man är riktigt valnördig går det ju faktist att rösta två ggr. Både förtidsrösta och rösta på valdagen den 25 maj. Det är den sensate avlagda rösten som räknas.
 
 
 
Anledning till att jag har förtidsröstat är att jag åker till Ukraina nu.
Jag ska vara valövervakare där under presidentvalet på söndag. I morgon kommer vi få en brefing i Kiev av OSSE, valmyndigheten och ODIHR med flera. På lördag ska vi förflytta oss till det distrikt/stad som vi fått oss tilldelad. Under söndagen besöker vi sedan flera vallokaler både innan öppnandet och under dagen genom oanmälda drop in. När vallokalerna stängt följer vi sammanräkningen i en av de vallokaler vi besökt under dagen och på natten följer vi med till valmyndigheten och är med vid överlämnandet.
 
Måndagen går åt till att sammanställa intrycken, författa en rapport och avsluta med en presskonferens om trovärdigheten av resultatet.
 
Det kommer att bli både intressant och spännande. Om det går ska jag blogga om mina upplevelser, i annat fall får jag rapportera i efterhand
 
 

Kommentarer
Postat av: boris

Det blir valdagen. Försöka vara tidigare än sista timmen där.

2014-05-22 @ 09:16:51
Postat av: Jan

Varför är du så angelägen att folk ska rösta i EU-valet? Det enda sättet att uttrycka sitt missnöje mot det federalistiska elitpolitikerväldet är ju att inte rösta. Att rösta innebär ju ett direkt eller indirekt stöd till EU. Ett lågt valdeltagande är mumma för EU-kritiker.

2014-05-22 @ 15:01:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0