Några avslutande eftervalsfunderingar

 

Avslutade min valövervakning med att lyssna på eftervalsdebatter och kommentarer mm. 

 

När jag besökte Kongressen talade Obama till nationen i TV om att han hörde både de 38% som röstat och alla de som inte röstade.  Obamas impopularitet, polariseringen mellan partierna och smutskastningen avgjorde valet .

 


Blockeringen i kongressen består. Men republikanerna kan inför presidentvalet 2016 ta en mer konstruktiv och ansvarsfull hållning. Fast det är föga troligt.  Partiet har inget direkt incitament att gå Obama till mötes. 

 

De republikanska väljarna är inte intresserade av en moderat (demokraternas) politik. Men Mitch McConnell lovade på valnatten att inte låsa budget arbetet som republikanerna gjorde för ett år sedan.

 



 Jag mötte en republikan som inte kunde förstå oss Svenskar eftersom vi är kommunister allihop. Enligt honom är allmän sjukvård och likvärdig skola samma som kommunism. Sådana ska leda detta land, det gör mig både rädd och förtvivlad. 

 

För samtidigt finns här fantastisk trevliga, underbara och positiva människor. Jag gillar amerikanarnas öppna attityd å önskar att jag kunde lära mig lite av deras sätt att sprida glädje. 

 

Men mest av allt önskar jag att de hemlösa får ett hem och att de hungriga får mat. Det får de inte i dagens USA  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0