Tack SSUare




Tänkte ha SSU-kongressen som "bakgrundsmusik" när jag satt och jobbade framför datorn, dvs jag skulle svara och behandla mejl, jag skulle läsa handlingar inför kommande möten.

Men ni anar inte hur dessa ungdomars debattglöd tog tag i mig. Det var så intressant att jag blev som fastklistrad vid webben. Den otroligt duktiga Philip Botström har just efterträtt Ellinor Eriksson är hur bra som helst. 


Inför kongressen berättare Filip att han blev socialdemokrat eftersom han inte kunde blunda för samhällets orättvisa, och att han alltid brunnit för rättvisa. Han beskrev hur det var att inte passa in, om den homofobi och rasism han utsatts för. Otroligt starkt!

Jag fastnade också för de fantastiska talen som alla avgående förbundsstyrelseledamöter höll. Ellinor har jag hört tidigare och hon är alltid strålade men nu fick jag chansen att höra de andra lysande stjärnorna. Som till exempel Sara Yastanfar som på ett gripande sätt berättade om bildningen och om invandrarungdomar som ofta är mer politiskt medvetna än infödda Svenskar.

Alla andra avgående ungdomar var också briljanta och jag blev både glad och stolt över att vara med i samma parti som dessa ungdomar. Visst bådar det gott för framtiden men framförallt finns de här och nu. Jag förutsätter att arbetarrörelsen tar vara på dessa kraften men jag är också säker på att dessa ungdomar inte kommer att vänta på att få plats. De tar sig sin berättigande plats.

Många som känner mig vet att jag älskar kongresser och att få se på SSU-kongressen via webben, gav mig både styrka, kraft och mod. Det känns jätte kul att få springa i väg till nästa möte för att ta en livfull debatt.



Tack SSU 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0