Cykla säkert

 

 

Cykla är ett utmärkt sätt att förflytta sig, det är en skön motionsform, det är bra för miljön, cyklar bullrar inte, det är billigare än att köra bil och åka kollektivt, cyklister är både friska och starka osv.

Men cyklister kläms ofta mellan bilister och gående. Som NTFs ordförande får jag också oroande uppgifter från statistiken om de oskyddade trafikanterna.

 

Efter min cykelvurpa i samband med Halvvättern i söndags har jag fått frågan om cykellopp bör göras säkrare.

Jag för min del skulle hellre se att vardagscyklismen skulle göras säkrare. De ”få” cykelolyckorna som sker under lopp är i förhållande till andra trafikolyckor.

Men det är klart att jag vill att Vätternrundan skulle vara bilfri och jag har jobbat en hel del med det de senaste åren. Nu tas steg i rätt riktning med bilglesa sträckor. Det är bra.

 

Vi som kör cykellopp använder hjälm och det har räddat mitt liv. Jag hoppas att fler tar på sig hjälmen när de hör talas om hur bra det är att hjälmen spricker i stället för att skallen gör det.  Trots att de idag är farligare att cykla än att köra bil använder enbart var tredje vuxen cykelhjälm.  En grundförutsättning för ökad säker cykling är cyklistens egen vilja att skydda sig och använda cykelhjälm..

 

NTF har genomför mätningar av cykel- och mopedhjälmsanvändningen i landets alla kommuner. Vi kan konstatera att det är långt kvar till målet 2020 då 70 procent av cyklisterna ska använda hjälm. Det finns stora skillnader både geografiskt och om man tittar på ålder. I gruppen barn till och med 12 år är hjälmanvändningen 82 procent medan användningen i gruppen 13 – 15 år bara 29 procent.


Varje år skadas mer än 2 500 cyklister så svårt att de måste tillbringa minst ett dygn på sjukhus och det går till och med så illa att det kan leda till döden i vissa fall

Det krävs att alla som vistas i trafiken medverkar, ser varandra, visar hänsyn och för cyklisterna handlar det främst om att ta på cykelhjälmen.


Kommentarer
Postat av: Leif Andersson

Det största problemet är att svenska bilister inte tar hänsyn till cyklister samt att trafikplaneringen vad gäller cykelvägar för det mesta är undermålig. Jämför med föregångslandet Danmark där man förbättrar för cyklisterna på bekostnad av bilisterna istället för Sverige där det oftast är tvärtom.

2015-06-11 @ 18:42:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0