Några avslutade reflektioner från Tokyo



När OECD samlade parlamentarikernätverket i Tokyo hade vi en särskild session om jämställdhet som tillväxtmotor. Intressanta data presenterades http://www.oecd.org/gender/data/
Det blev som jag skrev i ett tidigare blogginlägg en intressant diskussion. Extra intressant var det att ta del av Japans genderutmaningar eftersom de uttalat att de vill att kvinnor i högre grad ska lönearbeta.

Kvinnor i Japan förväntas göra allt det oavlönade arbetet såsom att ta hand om hushåll, barn, äldre anhöriga. Därför finns det kvinnor som avstår från att skaffa barn och familj, för att få chansen att stanna kvar på jobbet. Jag träffade på en av dessa kvinnor.   Ms. Mistuko Ito, hon är styrelseledamot i UN Women nationell kommitté Japan, och har jobbat 35 år på utrikesdepartementet i Tokyo. Hon berättade att hon valde jobbet framför familj samtidigt som hon beklagade att det är så för många Japanska kvinnor. 

Nu byggs det förskolor/daghem i många kommuner. Tyvärr finns det inte förskollärare eller barnskötare som yrke därför är nästa utmaning att kunna utbilda och anställa personal, annars kommer dessa förkolehus stå tomma i flera år till. Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Sveriges feminsitiska utrikespolitik slår igenom på våra ambassader runt om i världen. Det blev extra tydligt för mig när jag träffade Victoria Forslund Bellass som är biträdande ambassadör och ambassadrådet Sven Östberg. Båda var engagerade i jämställdhetsfrågorna. 
Sven Österberg har samarbete med UN Women nk Japan, något som han ville utveckla ytterligare.

Det värmer och gläder mitt UN womenhjärta  




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0