Valborg en förberedelsedag!



När snön bytts ut mot vita vidder med vitsippor är det dags att välkomna våren. Vi kan njuta av brasor, god mat och glada vännerslag. Människor samlas, umgås, lyssnar på fina sånger och fryser. För visst är det ovanligt kallt i år? Det känns så i alla fall. 

För oss socialdemokrater är Valborg en förberedelsedag, en uppvärmning inför morgondagens firande?
1 maj en viktig dag för arbetarrörelsen och alla som vill ha rättvisa och solidaritet. Då firas det och demonstreras på många håll i välden för fred, fler jobb, tryggare jobb, jämställdhet och välfärd.

Det kommer att bli en fantastik dag med stor samhörighet och fina traditioner. Det finns oerhört mycket viktiga frågor att demonstrera för i år.  När jag fick frågor av Skövde Nyheter om vad det ska stå på årets plakat föreslog jag: 
-Alla folks frihet = hela världens fred! 
Kvinnor ska kunna leva på sin lön! 
Mindre barngrupper på fritidshemmen! 
Läxhjälp till alla! 
Stå upp för den Svenska modellen! 
Stoppa skattestölden/skatteflykten!  Det senaste plakatet med anledning av att det visat sig Panamadokumenten att Svenskar gömt 46 miljarder i skatteparadis. 46 miljarder motsvarar kostnaden att anställa cirka 90 000 lärare. Det är precis så stor som lärarbristen fram till år 2020 beräknas vara. 

En annan viktig sak som händer i morgon är att "spring för livet" anordnar ett välgörenhetslopp mot cancer på Billingen. För mig känns det angelägnare än på länge. Däremot kommer jag inte hinna delta men det har inte hindrat mig från att träna inför loppet och skänka pengar dit.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0