Ansvar vs borgerliga påhopp och lögner



Annika Stranhäll skriver så bra om vikten av ansvarstagande på arbetsmarknaden och om de borgerliga lögnerna, sveken och påhoppen.
"Jag måste bara få skriva av mig!!
Idag satt jag med på statsministerns frågestund i riksdagen och slogs med häpnad när jag från talarstolen helt plötsligt hör en av centerpartiets främsta företrädare Anders W Jonsson anklaga Sveriges statsminister för att vara en lönesänkare då han som Metalls ordförande hade tecknat ett "lönesänkningsavtal". 
Som fd svensk fackordförande kände jag faktiskt hur ren skär ilska steg i mig. 
IF Metall och Stefan Löfven som ordförande tog ansvar för Sverige 2008 då finanskrisen hårt drabbade Sverige genom att tillsammans med arbetsgivarna inom industrin teckna ett unikt krisavtal för att ta ansvar och försöka bidra till att såväl rädda svenska företag som jobb. Avtalet innebar arbetstidsminskningar med därav följande lön. Om avtal skulle tecknas gjordes upp lokalt. Ett sk permitteringslöneavtal, det innebar på inget sätt att kostnaden för arbetet sjönk.
77% av klubbarna som tecknade avtalet uppgav att man genom det undvek uppsägningar. Totalt ca 12 000 uppsägningar uppskattas att man undvek genom detta.
Parterna tog ansvar för Sveriges ekonomi och jobben.
Detta vill nu de borgerliga hålla emot Sveriges statsminister. Dessutom förs samma linje fram av moderata tjänstemän och förtroendevalda i sociala medier. Det ska också tilläggas att t ex Anders Borg vid flera tillfällen framhöll just detta som ett exempel på hur bra de svenska parterna är på att ta ansvar. 
Helt enkelt ett lysande exempel på när den svenska modellen fungerar som bäst!
Det är oroande att man nu även från ledande borgerligt håll uppenbarligen inte tvekar att ta till vilka oschyssta knep som helst och dessutom direkta osanningar. Det känns ovärdigt. 
Det är ju dessutom uppenbart att man inte har en aning om vad den svenska modellen innebär.
Stefan Löfven prioriterar jobben även när det är svårt, det har han visat i praktisk handling både som ordförande för IF Metall och som statsminister"

Tack Annika 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0