Förskolan lägger grunden för framtiden

 
 
När jag i veckan tillsammans med min kollega Carina Ohlsson skrev om vikten av att satsa på lärare fick jag en del kommentarer. Förutom att alla var positiva till vår satsning på skolan och lärare fick jag också kommentaren att det börjar i förskolan. Vilket är helt rätt. Jag har jobbat både inom förskolan och skolan så jag vet hur viktigt det är med tidiga insatser. 

Alla barn har rätt till en bra start i livet. Därför är det viktigt att alla barn får gå förskolan och att den håller hög kvalitet. Socialdemokraterna på förskolan för att alla barn ska bli sedda och få det tidiga stöd de har rätt till.

Förskolans har stor betydelse för barns utveckling. Studier visar att barn som har gått i en förskola med hög kvalitet lyckas bättre i skolan. Detta gäller särskilt de barn som har föräldrar med en kort utbildning eller barn med tuffa uppväxtvillkor. Därför är det viktigt att alla barn får gå i förskolan och att den håller hög kvalitet.

Men i stora barngrupper riskerar barnen att inte bli sedda och inte få den trygghet och det lärande som de har rätt till. Därför investerar vi nu i mindre grupper för de yngsta barnen så att de får tidigt stöd och en bra start i livet.

Förskolan är också en förutsättning för att både kvinnor och män ska kunna arbeta. Tillsammans med en bra föräldraförsäkring är förskolan det viktigaste skälet till att andelen sysselsatta kvinnor i Sverige är bland de högsta i världen. Något som andra länder vill ta efter. I den svenska modellen har vi hög kvalité i välfärden med gemensamt finansierad välfärd. Där ingår satsningar på jämställdhet och en bra förskola.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0