Libanon nästa



Eftersom jag är ledamot i en IPUkommitté för mänskliga rättigheter ska jag delta i en fältresa i Libanon. Vi ska bedöma och undersöka hur de syriska flyktingarna klarar sig där. Efter mer än fem års krig i Syrien med fruktansvärda följer har  befolkningen flytt till grannländerna som fått göra enorma insatser.

 Libanon är ett litet land vid östra medelhavskusten och har en befolkning på omkring fyra miljoner invånare. Just nu tar de hand om mer än en miljon syriska flyktingar, enligt siffror från FN: s flyktingkommissariat (UNHCR). 

Just nu kommer bara fler och fler rapporter om överfyllda flyktingläger, våld, konflik, svält och unmätanden som blir så olidliga att flyktingar tar till de livsfarliga båtresorna över Medelhavet. 

Vi som nu ska besöka Libanon ska träffa flyktingar, regeringstjänstemän och representanter från humanitära organisationer så som UNHCR och ICRC. Vi ska diskutera hur flyktingkrisen skulle kunna lindras med ökade insatser från resten av världen.

Jag landar i Beirut strax efter kl.03 i natt och i morgonbitti kl.07 ska jag träffa de övriga deltagarna i IPU-delegationen för att sedan åka i väg till vårt första besök på ett flyktingläger. Där ska vi träffa barn, kvinnor och UNHCR med flera.

Nu är jag påväg och kommer att skriva några rader varje dag på min blogg om mina intryck.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0