Infrastrukturinvesteringar för framtiden

(null)


Svårt att tänka mig en bättre miljö än att åka Sveriges vackraste järnväg för att läsa planer för infrastruktur 2018-2029. Jag åker Kinnekullebanan och njuter av grönskan, blommorna, stationshusen, Göta kanal, Vänern, Kinnekulle och sommarsolen. Samtidigt tar jag del av regeringens nationella plan för infrastruktur de kommande 10 åren. Det är en satsning på totalt 700 miljarder kronor och den största järnvägssatsningen i modern tid, som det kallas. 

 Planen omfattar stora satsningar på såväl nybyggnation som upprustning och modernisering av befintlig infrastruktur. Beslutet rymmer också betydande satsningar på sjöfart och väg. Detta är en satsning på 100 miljarder kronor mer än i förra planperioden. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/06/regeringens-plan-for-infrastrukturen---sa-bygger-vi-sverige-starkt-och-hallbart/


Som Skaraborgare är jag noterar jag en hel del positiva besked men naturligtvis trist att inte ytterligare spår längs Västra stambanan finns utpekat. Däremot får Trafikverket i uppdrag att göra en bristanalys längs sträckan vilken kommer att tydligt bevisa vikten av fler spår eftersom vi nått kapacitetstaket för länge sedan. 

Dessutom var det ju så att moderaterna i Skövde och den borgerligt styrda regionen hellre ville prioritera Järnvägen mellan Göteborg och Borås, så de är nog nöjda nu. 


Det positiva är de investeringar som finns med för såväl sträckan Skövde-Göteborg som Alingsås-Laxå. S atsningarna ska öka kapaciteten på banan och därmed ge möjlighet till säkrare person- och godstrafik. Det handlar bland annat om förbigångsspår, som gör att inte långsamgående tåg ska stoppa upp trafiken. Några av dem blir i Falköping i koppling till godsterminalen där. Det är utmärkt.



Att det finns med medel för spårbyte mellan Mariestad-Håkantorp är bra för alla oss som reser med Kinnekullebanan.

Dessutom finns nu förslag om nya slussar i Göta älv. De är en förutsättning för att Vänersjöfarten ska kunna fortleva och utvecklas.


Nu gäller det att jobba vidare med dessa planer och trycka på inför kommande beslut och jag kan njuta av resten av utsikten av Kinnekulle. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0