Långt från Almedalen


För första gången på 15 år är jag inte med i Almedalen och visst saknar jag det. En del påstår att politikerveckan endast är jippo. Jag delar inte den uppfattningen. Där träffas samhällsintresserade människor från näringsliv, politik, föreningar, media och allmänhet i en härlig blandning. Det går att delta in tusentals seriösa seminarier om allt mellan himmel och jord. Men det går också att mingla sig igenom hela veckan för den som tycker sig ha tid med det. Om jag varit i Almedalen hade jag givetvis deltagit i socialdemokraternas ekonomiska seminarie och lyssnat på Mona Sahlin ikväll.


Men i år är jag som sagt mycket långt bort från Gotland. Jag är i det stora landet i väster och imponeras över mycket. USA är ett spännande land som har det mesta. Stora spännande städer, framgångsrik forskning, intressanta platser och trevliga människor.

Men här finns också stora klyftor. Fattiga och rika, ojämlikhet och ytlighet. Här finns framgång och tillväxt men också misär och prostitution.

Var sjätte amerikan saknar sjukförsäkring. Amerikanen betalar dubbelt så mycket som en europé för sin sjukvård, ändå har de högre spädbarnsdödlighet och kortare medellivslängd än de flesta europeiska länder. En del påstår att det som finns i USA för eller senare kommer till Sverige. Jag har inget emot at vi influeras av andra länder men jag vill definitivt inte ha större klyftor och orättvisor

Jag hoppas på att demokraterna och Obama vinner presidentvalet men jag inga större förhoppningar om att det går att vända särskilt snabbt.   


http://www.socialdemokraterna.se/


Obama och patriotism

blev missförstådd

fick korrigera

Obama behöver kvinnorna

sjukvård

Slingman


Kommentarer
Postat av: Amanda Eklund

Nu är det såhär att det är just DIG jag söker. Lätt som en plätt behöver du bara gå in på min blogg och skicka iväg en liten kommentar på inlägget "boktips!" om vilken bok du gillar och tycker jag ska läsa och vem vet kanske det blir just din bok jag blir kär i och då får du och din blogg ett eget inlägg med lite information om dig och din blogg och en länk så alla kan gå in och checka in dig. Och kom ihåg jag har ca 750 unika om dagen.

2008-07-08 @ 14:56:36
URL: http://dumpamig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0