Mackdöden




Idag var första dagen som vi riksdagsledamöter får lämna in interpellationer igen. Eftersom vi haft en debatt i min hembygd om hur bensinbolagen sviker landsbygden, ställde jag en IP till näringsministern.

I tidigare interpellationsdebatter har Maud Olofsson beskrivit hur hon vill behålla trycket på oljebolagen. Jag undrar vad som har hänt med det trycket, eftersom i Skaraborg har mackdöden fortsatt. Hon har sagt att konsumenterna måste utöva tryck på marknaden. Men det är ju det som är problemet, det finns inte tillräckligt med konsumenter på respektive småort. Det är precis därför som oljebolagen rationaliserar och lägger ner sina mackar.

Näringsministern brukar kritisera den förra regeringen för att sossarna inte gjorde tillräckligt i fråga om samordning av servicen på landbygden.

Men vad har hon själv gjort på den fronten?

Vilka verktyg har Maud Olofsson använt för att samordningen ska ske i större utsträckning? Jag hoppas få debattera med näringsministern inom de närmaste veckorna

interpellationen¨

mitt förra inlägg om mackdöden


Kommentarer
Postat av: Sanna

Ha en trevlig kväll :)

2008-07-31 @ 18:35:08
URL: http://sannawiberg.blogg.se/
Postat av: Johan

Sen när beslutar riksdagen över mängden bensinmackar? Sänk bensisskatten om du - mot all rimlig förmodan - vill göra nytta.

2008-08-01 @ 13:39:47
Postat av: Gunnar G.

Och vad är (s) alternativ när mackarna på landsbygden inte är lönsamma längre? Förstatliga dem? Det är lätt att skälla, svårare att presentera konstruktiva alternativ. Dessutom var det väl den förra regeringen som införde pumplagen, som många mackägare nu skyller på när de får slå igen. De har helt enkelt inte råd att bygga etanolpumpar som staten kräver.

2008-08-03 @ 21:46:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0