Klart att jag ska följa valet idag och i natt


Trots min skepsis till det mycket konservativa landet i väster, följer jag med spänning hur valet går. Det har ju onekligen förändrats en hel del det senaste halvåret. Då trodde många att det skulle bli en lätt seger för republikanen McCain. Men nu ser läget helt annorlunda ut och det kanske, kanske kan gå vägen för Obama.

Men att USA är ett drömland för högern i Sverige går att ana genom att följa artiklar om fackföreningsfientligheten. Högern i Sverige skulle ju aldrig erkänna att de är emot facket, men det syns i praktiken.

Eric Sundström gör filmsnuttar på aip en av dem handlar om hur svårt det är att driva fackföreningar i USA men att det finns några goda exempel.

Håkan A Bengtsson skriver i dagens arena att Barack Obama nämner facket i sina tal, bara det är ett framsteg. Han ville göra det lättare för de fackliga organisationerna att bilda lokalavdelningar och sluta avtal med arbetsgivarna. Demokraterna har redan lagt fram ett sådant konkret förslag i kongressen. Obama talar om att det är viktigt att sluta sig samman i fackliga organisationer.

Jag hoppas att det inte bara är fackföreningsmedlemmarnas röster Obama är ute efter utan att han också ger större möjligheter i framtiden för att starta och driva fackföreningar


dn.se

McCain knapar in

Oviss utgång enligt svd

Dessutom är det intressant att läsa om el bilar i USA


Kommentarer
Postat av: Johanna Håkansson

Hej Monica!

Jag heter Johanna och går tredje året på Medieprogrammet, Västerhöjdsgymnasiet i Skövde. Vi ska börja göra dokumentärfilmer, jag och två klasskamrater har valt ämnet feminism. Så nu jagar vi intervjupersoner som brinner för ämnet!

Om du tycker att det låter intressant eller om du kan tipsa oss om andra personer som kan passa så får du mer än gärna skicka ett mejl till mig!



Tack på förhand, Mvh Johanna Håkansson

2008-11-04 @ 08:51:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0