Anlänt Panama



Eftersom jag ingår i Riksdagens IPU-delegation har jag fått möjligheten att åka till Panama för at vara med på Världskongressen. Nu har jag anlänt efter en mycket lång resa. Det var skönt att komma fram men varmt här är det 37 grader i skuggan just nu.

Panama är ett land, en republik, i Latinamerika med ca 3,5 miljoner invånare, de pratar spanska men väldigt många kan engelska. Deras främsta exportvaror är bananer, räkor, socker, kaffe och kläder. Ekonomin bygger mycket på tjänster inom transport, byggnation och bankväsendet.  Ojämn inkomstfördelningen, fattigdom och korruption som påverkar rättssäkerheten och därmed också människors rättigheter. Skolan är gratis upp till niondeklass men många barn går inte färdigt skolan för att de måste hjälpa till med försörjningen åt familjen. Jag återkommer nog i fler blogginlägg om det.

En stor inkomstkälla för Panama är kanalen, den ska vi besöka i morgon. Men annars är det mest möten i utskott och debatt om mänskliga rättigheter och demokrati jag ska ägna mig åt de närmaste dagarna. Det ska bli oerhört intressant att träffa parlamentariker från nästan hela världen.


Kommentarer
Postat av: Rebecka Östergren

Goddag! vad trevlig din blogg verkar vara! lär definitivt läsa din blogg lite mer. :) Hoppas du har en trevlig vardag =)

2011-06-29 @ 20:38:27
URL: http://jade.se/reseguide

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0