Blåkulla nästa, eller?

 

Jag har haft besök av små söta Påskkärringar idag som jag bjöd på godis. Jag frågade dem om de skulle till Blåkulla. De som kom har svarat olika både Ja, Nej och vet inte.

 

Det är kul med traditioner, kul med den ständiga debatten om det är i dag Skärtorsdag som Påskkärringarna ska gå omkring och skaffa resproviant eller om det är på Påskafton, så som det var när jag var liten

 

Helst vill vi väl inte tänka på ursprunget, att kvinnor fått fly från våld, förtryck och mord! Tänk att kvinnor tvingas bort för att de inte passade in i manssamhället.

 

Så sent som på 1700-talet avrättades kvinnor för att de beskylldes för att vara häxor.  Och fortfarande finns det kvinnor som mördas, slås ihjäl, misshandlas av sina män.

Men det är väl inte precis det vi vill tänka på när vi önskar varandra Glad Påsk.

 

Jag föredrar trots allt att vara glad på påsken. Måla ägg, gömma ägg, rulla ägg och slutligen äta ägg. Dessutom är det skönt att umgås med nära och kära, vara ute i skog och mark för att njuta av våren

 

Så nu drar vi – ha det gott


Kommentarer
Postat av: Jan

Värt att komma ihåg är att strax under hälften av alla häxor som avrättades var män. Vem som helst kunde bli beskylld för häxeri det var inte bara ett sätt att trycka ner kvinnor. Människor av båda könen fick sätta livet till tilö följd av dålig bildning och tro på mystik. Värt att tänka på idag när det fortfarande är tabu att ifrågasätta varför någon tror på sagor

2013-03-30 @ 19:10:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0