Vilken dag


De som följer mig känner säkert till att jag är i Geneve just nu. Det är IPU dvs Parlamentariker från, nästan hela världen ( USA är inte medlemmar, för närvarande ) .

Här diskuteras mänskliga rättigheter, demokrati och fred med 1000 tals människor (parlamentariker) från 162 olika medlemsländer.


Frågor som står i fokus är bland annat parlamentens roll när det gäller värnande av barns rättigheter, särskilt ensamkommande flyktingbarn. Vi kommer särskilt att belysa den akuta situationen för syriska flyktingar. Idag fick vårt Nordiska förslag om att lyfta upp kemiska vapen som en särskilt angelägen fråga på dagordningen genomslag.

Idag har jag dessutom deltagit i ett ganska ansträngande möte med Mellanöstern kommittén där både Israeler och Palestinier deltog. Jag är glad över att de var på samma möte men ledsen över att vi har väldigt långt kvar till en lösning. men skam den som ger sig. I morgon är en ny dag :)

 Ps. För att vara medlemsland i IPU krävs att det finns ett parlament

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0