Västra stambanan vår pulsåder!


Nu gäller det att öka trycket för att få med fler spår längs Västra Stambanan. För några veckor sedan bjöd jag in Göteborgs hamns ordförande Ulrica Messing till den nya omlastningscentralen i Falköping. På vår distriktskongress för någon vecka sedan antog vi ett uttalande för västra stambanan.  Idag deltog jag i socialdemokraterna i Skaraborgs seminarie för utbyggd Västra stambanan  http://vastrastambanan.se/wp-content/uploads/2018/03/Inbjudan-seminarium-Västra-stambanan.pdf


Ändå finns det vissa  (läs moderaterna i Skövde) som anklagar mig för att vara tyst om Västra stambanan. De vet att de har fel men de tycker att det låter bra i dagens läge att anklaga mig för det. De som följer mig i Riksdagen och på sociala medier vet hur mycket jag engagerat mig för Västra Stambanan både genom motioner, uppvaktningar, debattartiklar och interpellationer mm oavsett regering. Tex http://www.gp.se/nyheter/debatt/satsa-på-västra-stambanan-nu-1.4748272



Tyvärr har inte kommunalförbundet Skaraborgs ordförande moderaten Katarina Jonsson prioriterat Västra Stambanan i remissvar till regeringens kommande nationella plan. När jag sedan interpellerade i fullmäktige om detta tråkiga faktum blev både Katarina Jonsson och Anders G Johansson förnärmade på mig och påstod att de aldrig hört någon värre anklagelse eftersom det enligt dem är sossarnas fel. Men faktum kvarstår, kommunalförbundet i Skaraborg hade inte västra stambanan som första prioritet. Vem ska driva på i frågan om inte vi som bor och verkar här gör det? Tror moderaterna i Skövde att någon annan tex i Borlänge eller Stockholm ska driva på åt oss?


Dagens seminarie med Göteborgs hamn, Skaraborgs kommunalförbund, transportnäringen, Jula och Trafikverket visade med all önskvärd tydlighet att vi behöver fler spår på Sveriges pulsåder dvs Västra Stambanan. 


Läs även gårdagens blogginlägg http://monicagreen.webblogg.se/2018/april/stoppet-pa-vastra-stambanan-visar-att-vi-inte-kan-vanta-30-ar.html (null)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0