Stoppet på Västra stambanan visar att vi inte kan vänta 30 år!
De som påstår att Västra Stambanan redan finns och därför inte behöver vara med i några framtida satsningar har fullständigt fel. Det visar inte minst den nattliga tågurspårningen vid Väring utanför Skövde. Det var ett arbetsfordon som spårat ur i Väring. Men det påverkade resande med fjärrtåg mellan Göteborg och Stockholm. Dels lades tågen om och gick en lång omväg via Nässjö och Linköping, dels sattes bussar in och senare gick det med sänkt hastighet då ena spåret kunde användas igen. Så här blir det varje gång något inträffar längs vårt viktiga transportsträcka.
Trafikverket konstaterade redan 2015 att Västra stambanans maximala kapacitet är nådd och samtidigt finns det önskemål om att köra fler tåg än vad som är möjligt. Både kapacitet och kvalitet på banan behöver ökas.
Därför är det nödvändigt att kapaciteten på Västra stambanan ökar. Idag tampas gods och persontransporter om utrymmet på banan.
Det finns vissa som påstår att vi ska vara nöjda med den bana vi har och i stället se fram emot att det ska dras nya järnvägssträckor som ska vara klara om 30 år. Naturligtvis är det bra med nya järnvägssträckor men vi måste se till att de banor vi har fungerar tillfredställande. Allt för många lockas till att ta bilen när det inte går att lita på att tåget kommer fram i tid.
Förutom persontrafiken på västra stambanan har vi godstrafiken. Västsveriges industri är beroende av att transporterna till och från Göteborgs hamn fungerar. Här spelar Västra stambanan en nyckelroll. Nu måste alla goda krafter samla sig och gemensamt agera för att vi får fler spår och en fungerande tågtrafik längs hela Västra Stambanan.