IPU är slut för denna gång

Nu har den 130:onde församlingen med den världsomspännande organisationen IPU avslutats i Geneve.

Över 715 parlamentariker från 141 länder har diskuterat globala frågor.

 

Interparlamentariska unionen (IPU) träffas vår och höst och har som krav att både män och kvinnor ska representera länderna. Ändå kom 11 länder utan kvinnor. De får inte full rösträtt för så står det i IPUs stadgar.

 Vi menar att jämställdhet är en förutsättning för utveckling, dessutom är det en av de viktigaste frågorna i de nya utvecklingsmålen.

 

När jag ser tillbaka på de intesnisva dagarna tänker jag särkilt på tredje utskottet som jag deltog i. Vi arbetade fram en resolution om värnandet av barn, särskilt ensamkommande flyktingbarn, under krig och konflikter.  Vi svenskar fick igenom alla våra ändringsförslag, bl.a. om att parlamenten och regeringarna ska inkludera barn och ungas perspektiv i politiken samt viktigen av att flyktingbarn som återvänder ska kunna garanteras ett respektfullt mottagande.

 

Under dessa dagar har även har målet om en kärnvapenfri värld behandlats och hur samhällen ska kunna byggas mer hållbart såväl ekonomiskt som ekologiskt

 Som jag skrev i mitt förra blogginlägg antogs ett uttalande om krisen och återuppbyggnad av fred i Centralafrikanska Republiken. Dessutom valdes Martin Chungong från Cameron till ny Generalsekreterare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0